Studentenverhaal

Student Merel Huisman – BSc Voeding en Gezondheid

Merel heeft de minor ‘Freedom from Hunger’ aan Wageningen University gedaan. De keuze voor deze minor was snel gemaakt: “Voeding en gezondheid interesseert me heel erg, maar wat me ook bezighoudt is de vraag hoe het kan dat er zoveel voedsel is op deze aarde, maar dat er toch zo veel mensen honger hebben”.

Minor Freedom from Hunger

“In het tweede jaar werden we begeleid bij de invulling van het vrijekeuze gedeelte van de BSc Voeding en Gezondheid (in het 3e jaar). Omdat mijn motivatie voor de minor Freedom from Hunger duidelijk was, had ik één en ander snel rond. De rest van het 3e jaar heb ik ingevuld met losse keuzevakken op het gebied van epidemiologie, toerisme, voedingsgedrag en de werking van de hersenen. Ik sluit mijn bachelor af met m’n scriptie met als onderwerp e-health bij ouderen. Dit gaat over de vernieuwing op het gebied van ICT en communicatie in de zorg, met bijvoorbeeld tablets voor ouderen.”

“Het sociale gedeelte van voeding en vooral de echte praktijkverhalen komen in de BSc Voeding en Gezondheid niet echt aan bod, maar bij deze minor zeker wel! De minor bestaat uit vier vakken met elk een heel andere invalshoek. Zo speel je bij Global Food Security een rollenspel, waardoor je het boerenleven in bijvoorbeeld Afrika wat beter gaat begrijpen. Bij het vak Food, Nutrition and Human Rights heb ik een paper geschreven hoe het kan dat er in een welvarend land als Amerika toch zoveel honger is. Het vak Food Crises: the Big Picture geeft een goed overzicht van de geschiedenis van het voedseltekort en probeert antwoord te geven op de vraag hoe een voedsel crisis ontstaat. Tot slot gaat het vak Humanitarian Aid and Reconstruction in op de hulp tijdens en na een voedselramp.”

Ervaring en toekomstplannen

“De minor was eigenlijk precies zoals ik had verwacht, een andere kijk op voeding dan we normaal krijgen. Dat is wel eens een keertje leuk! Ik kan deze minor aan iedereen aanraden die eens vanuit een sociale hoek naar voeding en dan vooral het voedselprobleem in de praktijk wil kijken.”

“Na het afronden van mijn BSc Voeding en Gezondheid ga ik verder met de MSc Nutrition and Health. Wel wil ik na mijn afstuderen eerst een break nemen van een half jaar: om Spaans te leren, vrijwilligerswerk te doen en te reizen in Peru. “

Terug naar Studenten vertellen