Vijftiende editie van EU-Schoolfruit is feestelijk gestart!

7 september 2022

Op 7 september is het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma van schooljaar 2022-2023 gestart. Dit was een feestelijk moment, want het programma viert dit jaar zijn 15e editie. Leerlingen van CBS De Groen van Prinsterer namen het eerste kratje schoolfruit in ontvangst. De leerlingen deden samen met alle deelnemende scholen mee aan een leuke quiz gepresenteerd door Anne Appelo (NPO Zapp) en werden getrakteerd op een optreden van Groenteman Gijs (NPO Zapp). Deze week krijgen alle deelnemende scholen hun eerste levering gratis groente en fruit vanuit het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma.

Aan de 15e editie van het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma doen meer dan 2.400 scholen mee. Alle deelnemende scholen ontvangen de komende 20 weken, 3 dagen per week gratis fruit en groente. In deze 20 weken kunnen scholen ook gebruikmaken van het online lesportaal Chef! Hier vinden leerkrachten voor elke groep een startles en andere korte lesactiviteiten over fruit en groente. Leerkrachten die meer willen doen met educatie rondom gezonde voeding kunnen hier ook de aanvullende Smaaklessen en Smaaklesactiviteiten vinden.

Zingende start van EU-Schoolfruit

Om het EU-Schoolfruitprogramma dit schooljaar feestelijk te starten, ontvingen de leerlingen van CBS De Groen van Prinsterer Anne Appelo en Groenteman Gijs op hun school. Met een leuke quiz beantwoordden de leerlingen vragen als ‘Waar bewaar je een komkommer?’ en ‘Is meloen een groente of fruit?’ Daarnaast zongen de leerlingen enthousiast mee met de vrolijke nummers van Groenteman Gijs. Die gaan over wanneer iets groente of fruit is en over de kromkommer.

Groenteman Gijs: “Als groenteman is het natuurlijk fijn als iedereen die in je winkel komt een leuke dag heeft! Ik ben daarom liedjes gaan zingen over groente en fruit op TikTok. Gezellig en je steekt er ook nog wat van op, hoop ik.”

Aan het einde van de feestelijke start namen de leerlingen het eerste kratje schoolfruit in ontvangst. Precies op tijd voor het dagelijks fruitmoment.

15e editie van EU-Schoolfruit

Projectleidster Karèn Verhoosel van EU-Schoolfruit: “Het eerste schoolfruitprogramma draaide in schooljaar 2008-2009. Toen was het programma nog bekend als SchoolGruiten. Er deden toen ongeveer 500 scholen mee. Inmiddels hebben zo’n 7000 schoolvestigingen in het basis- en speciaal onderwijs meegedaan aan het programma! We zien daarbij ook dat de afgelopen 15 jaar steeds meer scholen vaste dagen voor groente en fruit hebben ingesteld.”

Fruit en groente worden op scholen steeds meer op vaste dagen gegeten. Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van EU-Schoolfruit en Smaaklessen blijkt dat in 2021 63% van de ondervraagde scholen één of meerdere vaste fruit- en groentedagen heeft. In 2019 was dat nog 50%. Het programma heeft het daarmee ook het meeste effect op scholen waar nog geen regels zijn over het eten van groente en fruit.

Ellen la Rose, directrice van de Groen van Prinstererschool in Hilversum: “Onze school doet al jaren met veel plezier mee met het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma, omdat gezond eten belangrijk is. Kinderen zijn in de groei en hebben goede bouwstoffen en vitamines nodig. Daarnaast is EU-Schoolfruit niet alleen lekker, het is ook nog eens leerzaam.”

Over het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma wordt financieel mogelijk gemaakt door de Europese Unie. Het programma wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is verantwoordelijk voor de uitvoer van de regeling. Team Smaaklessen & EU-Schoolfruit, Wageningen University & Research is verantwoordelijk voor de registratie, communicatie en educatie rondom het programma.

Het startmoment is een initiatief van het Team Smaaklessen & EU-Schoolfruit en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.