Delen van onderzoeksfaciliteiten, een beproefde methode om innovatie te bevorderen

26 september 2022

Het delen van onderzoeksfaciliteiten is een beproefde methode om innovatie te bevorderen en faciliteiten beschikbaar en kosteneffectief te maken voor zowel gebruikers als aanbieders. Een goed voorbeeld is het AlgaePARC, een gedeelde faciliteit op Wageningen Campus voor de ontwikkeling van microalgenproductie en bioraffinagetechnologieën. Deze Nederlandse proeffaciliteit werkt samen met kleine en middelgrote ondernemingen om nieuwe technologieën te ontwikkelen die de vooruitgang naar een groene, circulaire economie kunnen versnellen.

De EU erkent het belang van microalgen voor de overgang naar een groene en circulaire economie en heeft in het kader van haar REACT-EU-programma onlangs financiële steun toegekend aan AlgaePARC, waardoor kleine en middelgrote ondernemingen hun innovatieve technologieën verder kunnen ontwikkelen in deze gezamenlijke faciliteit. Twee bedrijven - FUMI en Algreen - zijn tot nu toe opgericht op basis van onderzoek dat is uitgevoerd in AlgaePARC. Drie andere KMO's maken momenteel gebruik van de faciliteiten van AlgaePARC.

Maria Barbosa, directeur AlgaePARC legt uit: ‘AlgaePARC 2.0 zal toegang kunnen bieden tot nieuwe screening-systemen die algenstammen sneller kunnen selecteren, en de faciliteit zal ook een bioraffinage-eenheid ontwikkelen die in staat is functionele ingrediënten te isoleren, alsook biomassa. De productie- en testcapaciteit zal ook worden uitgebreid op laboratorium-, proef- en demonstratieniveau, en er zullen innovatieve sensoren worden geïntroduceerd om de productkwaliteit te verbeteren’.

De financieringsaanvraag werd ondersteund door de leerstoelgroep Bioprocess Engineering en het team van Shared Research Facilities van Wageningen University & Research in samenwerking met FoodValley NL.

Petra Roubos, Manager Shared Research Facilities bij Wageningen University & Research zegt: 'De vraag naar deze faciliteiten groeit, dus AlgaePARC moet nieuwe investeringen doen en zijn capaciteit vergroten om MKB en start-ups te ontvangen’. Roubos benadrukt: ‘Deze organisaties zijn in staat om de uitrol van hun innovaties te versnellen dankzij de extra ruimte om nieuwe technologieën voor de productie van microalgen, bioraffinage en productontwikkeling te testen en te ontwikkelen'.

Roubos vervolgt: 'Het investeren van grote bedragen in de ontwikkelingsfase is een activiteit met een hoog risico en het is moeilijk voor individuele bedrijven om dat soort financiering veilig te stellen. Door het delen van faciliteiten kunnen organisaties hun financiële risico’s spreiden’.

Foodvalley NL en Wageningen University & Research werken nauw samen om het gedeeld gebruik van onderzoeksfaciliteiten door bedrijven en onderzoeksinstellingen te stimuleren. Via de Shared Facility Finder, een online platform met live support, zijn de beste onderzoeksapparatuur, opschaling en productie-, ontwikkelings- en testfaciliteiten bijeengebracht waardoor bedrijven en onderzoeksinstellingen deze faciliteiten makkelijk kunnen vinden. Tevens wordt advies geboden over financieringsmogelijkheden om te helpen bij de aankoop van een nieuwe faciliteit.

Wij helpen u graag om

• de beste faciliteit voor uw behoefte te vinden;
  • uw faciliteit op te nemen in ons aanbod van gedeelde faciliteiten;
  • de financieringsmogelijkheden te onderzoeken en/of potentiële partners te vinden om samen te investeren in een nieuwe faciliteit.

Neem contact met ons op via shared research facilities.