Gebruik beschikbare hotelkamers om economisch daklozen tijdelijk op te vangen

10 maart 2022

Om te voorkomen dat economisch daklozen dieper in de ellende geraken, is het tijdelijk opvangen van die groep een mogelijke oplossing, bijvoorbeeld in beschikbare hotelkamers. Dat blijkt uit een rapport van Wageningen University & Research in opdracht van maatschappelijke organisatie De Regenboog Groep in Amsterdam. Economisch daklozen is de term voor de groep mensen die geen vaste verblijfplaats heeft en daarnaast weinig of geen zorg nodig heeft zoals hulp bij alcoholverslaving.

Hoe kunnen we economisch daklozen beter helpen bij het vinden van tijdelijke woonruimte? Deze vraag van De Regenboog Groep kwam binnen via de Wetenschapswinkel van Wageningen University & Research (WUR). De Wetenschapswinkel van WUR organiseert onderzoeksprojecten voor non-profit organisaties met beperkte (financiële) middelen die voor een uitdaging staan of antwoord willen op een vraag. De Wetenschapswinkel stelt hier een financiering voor beschikbaar.

Voorkomen neerwaartse spiraal

Onderzoeker Karin Peters deed samen met studenten van WUR 2 jaar lang onderzoek naar de situatie van economisch daklozen in en rondom Amsterdam. Daarbij werden drie inzichten opgedaan. De eerste daarvan is dat het zin heeft om daklozen die verder geen zorg nodig hebben tijdelijk opvang te bieden. Op die manier wordt een  neerwaartse spiraal mogelijk voorkomen. Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat zo’n tijdelijke plek een springplank kan vormen naar een vaste woonplek.

Maatschappelijke problemen voorkomen

Het tweede inzicht omschrijft Peters als het voorkomen van maatschappelijke problemen. Door economisch daklozen tijdelijk op te vangen wordt de kans kleiner dat zij zelf op termijn andere problemen gaan ontwikkelen. De maatschappelijke kosten voor mensen in het zorgdomein zijn vele malen groter dan bij economisch daklozen.

Als economisch daklozen lange tijd geen woning hebben, is de kans groter dat ze andere problemen ontwikkelen.
Karin Peters

Probleem bespreekbaar maken

De laatste belangrijke les die we kunnen trekken uit het onderzoek van WUR is dat de samenleving meer oog moet hebben voor de schaamte die heerst bij economisch daklozen. ‘Je moet het bespreekbaar maken, ook al is dat heel lastig’, volgens Peters. Als voorbeeld geeft ze een Zweedse proef in Helsingborg. Daar gaan ze niet uit van een categorie (van ‘economisch daklozen’), maar van een persoon. ‘Ze hebben aan mensen die dakloos waren, gevraagd waar ze persoonlijk behoefte aan hebben’. En dat leidde tot individuele antwoorden waar hulpverleners dan mee aan de slag gingen’.

Beschikbare hotelkamers als tijdelijke oplossing

De corona-crisis was funest voor de hotels, want de toeristenstroom bleef weg. Het opende wel de mogelijkheid om de leegstaande kamers anders te gebruiken. Een aantal economisch daklozen in Amsterdam kreeg een tijdelijke hotelkamer toegewezen. De kamerhuur werd tegen een gereduceerd tarief door hen zelf betaald. Uit het onderzoek blijkt dat deze vorm van tijdelijke opvang dus van belang is, ook in de toekomst wanneer corona een minder grote rol speelt. Een klein aantal tijdelijk beschikbare hotelkamers kan al de druk verlichten op de gangbare opvang en biedt dus meer cliënten de rust en tijd om overzicht te krijgen op de situatie.’

De ervaringen die tot nu toe zijn opgedaan met tijdelijke opvang in hotels is positief. Dit geldt zowel voor de economisch daklozen als de hotels.
Karin Peters