In 7 vragen circulariteit van verpakkingen beoordelen: productie, gebruik en afvalstadium

31 mei 2023

In een nieuw verschenen artikel in het tijdschrift Waste Management, wijzen vier wetenschappers van Brunel University London, Politecnico di Milano, University of Southern Denmark en Wageningen University & Research erop dat circulariteit niet gelijk staat aan duurzaamheid. Zodoende leidt het streven naar circulariteit niet altijd tot een duurzame uitkomst.

Als een voorbeeld van een betekenisvolle en praktische aanpak, stellen de vier wetenschappers een productgerichte circulariteitsscorekaart voor die aspecten meeneemt die van belang zijn voor de duurzaamheid. De scorekaart is gebaseerd op 7 eenvoudige vragen die handelen over de hele levenscyclus van het product: productie, gebruik en afvalstadium.

Huidige initiatieven die streven naar circulariteit zijn vaak bovenmatig gericht op randzaken en verliezen de echte doelen van de circulaire economie uit het oog” betogen de vier wetenschappers. “Ons doel is een wetenschappelijke discussie in gang te zetten over hoe wij het beste wetenschappelijke kennis over de stroom van materialen, componenten en producten door onze samenleving kunnen inzetten om verduurzaming te versnellen en waarbij wij rekening houden met besluitvormingsprocessen binnen de politiek en het bedrijfsleven. Zodoende pleiten wij voor betekenisvolle circulariteitsdoelstellingen die voorkomen dat beslissingen in de politiek en het bedrijfsleven onbedoeld bijdragen aan beleid en infrastructuur die niet leiden tot wezenlijke verduurzaming”, concluderen zij.