6-Delige podcastserie GRONDTONEN over Renkums Beekdal

27 december 2022

Vanaf 16 december is GRONDTONEN te beluisteren: een zesdelige podcastserie waarin Louis ter Huurne, voormalig wethouder van Renkum, en Barend Hazeleger, WUR-alumnus en documentairemaker, verslag doen van hun tocht door het Renkums Beekdal van de uitmonding naar de bron van de beek.

Hun observaties worden verdiept door reportages in het veld en door gesprekken met wetenschappers en deskundigen, waaronder meerdere WUR-collega’s die aan het woord komen over beekdalen, wolven en ecologie. De organisator van deze podcast is WUR-alumnus Huib de Vriend. Sidekick Maarten Veldhuis van Waterschap Vallei en Veluwe geeft per traject uitleg over het sprengbekenstelsel van het dal.

Vanaf 16 december is de serie GRONDTONEN in zijn geheel via de meest gebruikte podcast-apps te beluisteren en via de website van GRONDTONEN, waar nu al enkele delen en reportages zijn gepubliceerd.

Reportages zijn er onder meer over de stankoverlast van papierfabriek Parenco, over sociaal en duurzaam vakantie vieren bij natuurvriendenhuis De Bosbeek, de teelt van historische graanrassen in het dal en over het wolf proof maken van het nachtverblijf van de Edese schaapskudde. Gasten zijn:

• Bas Worm, ecoloog, die praat over de ecologische verbinding van de Veluwe met de Rijn en hoe die door het edelhert benut zou kunnen worden.
  • Jolanda Maas, gezondheidswetenschapper, beschrijft via welke mechanismen een groene omgeving als het beekdal heilzaam op ons lichaam en onze geest inwerkt.
  • Thom Kuyper, bodemecoloog, praat ons bij over de delicate samenwerking tussen planten en schimmels en over het wood wide web dat bomen met elkaar laat communiceren.
  • Michael van Buuren, landschapsarchitect, schetst een natuurlijkere toekomst van het Renkums Beekdal in 2120
  • Quentin Bourgeois, archeoloog, neemt ons juist mee naar het verleden, naar de bouwers van de bijzondere grafheuvels in het beekdal van 5.000 jaar geleden.
  • Leo Linnartz, bioloog, en Martin Drenthen, filosoof, beantwoorden al onze vragen over de wolf.

Luister de eerste aflevering

- Het social media element kan niet getoond worden - controleer uw instellingen

KLV-fonds

Deze podcast is mogelijk gemaakt door steun van het KLV-fonds. Dit fonds steunt eenmalige activiteiten en nieuwe initiatieven die alumni helpen hun kennis en kunde in de WUR-domeinen te versterken.