Student Job geeft tech-college aan politici op het Binnenhof

11 juni 2021

Hoe kunnen we meer voedsel produceren met minder grondstoffen en met minder belasting van de leefomgeving? Een pittige uitdaging voor de agri-food sector in de komende decennia! Student Land- en Watermanagement Job Brom gaf Kamerleden een college over wat boeren en consumenten te wachten staat.

Hij deed dit samen met hoogleraar Biosystems Engineering Eldert van Henten en ondernemer Suradj Hiralal. We spraken Job over deze unieke ervaring, zijn rol als Aanjager en zijn keuze voor Wageningen.

Van jongs af aan oog voor water

Job koos heel bewust voor de opleiding Land- en Watermanagement: “Ik ben opgegroeid in Lobith, waar de rivier de Rijn het land binnenkomt. Hier zag ik van jongs af aan al wat water allemaal teweegbrengt. Van ons voedsel tot aan recreatie, water speelt overal een cruciale rol in de keten.”

Op de vraag wat hij het leukst vindt aan de opleiding is het antwoord: “het feit dat je onwijs veel verschillende mensen/culturen ontdekt met elk een belang. Ieder vraagstuk brengt weer nieuwe inzichten met zich mee”.

Die inzichten wil hij in een toekomstige baan graag combineren met zijn passie voor innovatie en ondernemerschap.

Rol als Aanjager Technologie voor 4TU

Daar is hij nu al mee bezig. Job is naast zijn studie namelijk Aanjager Technologie voor de 4TU. De 4TU is een samenwerking tussen de vier technische universiteiten van Nederland. De aanjagers zoeken antwoord op de vraag: hoe versnellen we de benodigde transities middels technologische innovaties?

Volgens Job zijn technologie en kennisdeling belangrijke fundamenten van onze economie. “Neem als voorbeeld de watersnoodsramp in ’53, tot op de dag van vandaag staan wij bekend als Nederland, Waterland. Waarom zouden de huidige maatschappelijke uitdagingen ons niet weer zo’n nummer 1 positie opleveren?”

Op de vraag waarom hij Aanjager is antwoordt Job met een kijkje in de toekomst:

Als ik ooit wat ouder ben wil ik tegen mijzelf en hopelijk mijn kinderen kunnen zeggen dat ik stappen heb gezet richting de wereld van morgen.

En hoewel dat niet altijd de juiste stappen zullen zijn, is dat volgens hem nou eenmaal de verantwoordelijkheid die je draagt als frontrunner.

Geen moment getwijfeld

Toen de vraag om daadwerkelijk het gesprek aan te gaan met politici en beleidsmakers langskwam, twijfelde Job geen moment! Hij grijpt graag elke kans aan om te delen wat technologische innovaties kunnen betekenen voor onze maatschappij en toekomst.

Dat, en hoe de 4TU hierin een rol kan spelen, was dan ook Job’s belangrijkste boodschap aan de deelnemers van het college.

Naast zijn perspectief kwam ook de visie van wetenschapper Eldert van Henten en ondernemer Suradi Hiralal aan bod. Lees meer over de inhoud op de website van 4TU. Naast dat het college de politici nieuwe inzichten en kennis opleverde, was het ook waardevol voor Job zelf:

Dit binnenhofcollege heeft mij nogmaals de kracht van de 4TU laten zien en dat geeft mij enorm veel vertrouwen in onze toekomst en die van volgende generaties.