Clean label

Gezonde clean label producten

De consument heeft behoefte aan gezondere voedingsproducten. De voedingsmiddelenindustrie zoekt daarom naar alternatieve ingrediënten voor suiker, zout en vet. Maar de consument associeert ‘gezonder’ ook met zo min mogelijk bewerking en kunstmatige toevoegingen. De alternatieve ingrediënten moeten dus ook natuurlijk en voor de consument herkenbaar zijn (clean label). Onderzoekers van Wageningen Food & Biobased Research helpen bedrijven dit clean label-vraagstuk op te lossen door technologisch gedreven (her)formulering te combineren met kennis van consumentengedrag.

Slimme herformulering

Suiker, zout en vet zijn niet makkelijk te vervangen. Juist deze ingredienten zorgen voor smaak, volume en houdbaarheid en op dat gebied wil de consument geen concessies doen. Dat maakt het vinden van alternatieve ingredienten tot een uitdaging. Ze moeten natuurlijk en voor de consument herkenbaar zijn, maar ook de kwaliteit van het voedingsproduct waarborgen. Om de consumentenacceptatie te kunnen waarborgen moet ook rekening worden gehouden met vermeldingen op het etiket en het ontwerp van de verpakking. Dat vraagt om kennis van consumentengedrag. Met hun brede kennis op al deze gebieden zijn Wageningse onderzoekers goed in staat om voedingsmiddelenbedrijven te helpen bij hun clean label-uitdagingen.  

Van wetenschap tot product

In nauwe samenwerking met bedrijven werken wij systematisch aan herformulering van voedingsproducten en de juiste vermelding van ingrediƫnten op etiketten. We gebruiken daarbij kwantitatieve methoden, gebaseerd op inzichten in de onderliggende mechanismen van interacties tussen ingrediƫnten in een voedselmatrix. Zo kunnen we snel de kwaliteit van het eindproduct voorspellen. Door dit te combineren met onderzoek naar consumentenacceptatie kunnen we met recht spreken van een holistische benadering. In plaats van trial en error, gaan we doelgericht te werk en versnellen we innovaties die leiden tot gezondere voedingsmiddelen. Dat levert geherformuleerde producten op waarvan de belangrijkste eigenschappen vergelijkbaar zijn met die van het originele product, maar dan met een clean label.

Clean label, suikervrije ontbijtkoek

Ontbijtkoek zonder suiker, smaakt dat wel? Het bewijs ligt in de schappen van de supermarkt. De sleutel tot succes is effectieve vertaling van wetenschappelijke inzichten in praktische formulering. Voedselproducenten verlagen het suiker- en zoutgehalte van hun producten vaak geleidelijk. Het merk Koninklijke Peijnenburg koos echter voor een geheel andere aanpak. Wageningse onderzoekers ontwikkelden eerst een kwantitatief model met de moleculaire eigenschappen van suiker en verschillende suikervervangers. Op basis van de mechanistische inzichten uit dit model kwamen zij tot een nieuwe ontbijtkoek formulering.

Meer weten?

Heeft u interesse? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Wij denken graag mee over de beste houdbaarheidsstrategie voor uw situatie. Vervolgens kunnen we een passende follow-up bieden, van een klein adviestraject tot een complete clean label conserveringsstrategie.