Nieuws

De markt voor verduurzaming is gunstiger dan ooit

article_published_on_label
25 augustus 2020

Op donderdag 24 september organiseert Wageningen Academy het seminar Verdienmodellen voor duurzame en gezonde voeding. Met diverse reken- en vergelijkingsmodellen wordt in het middagprogramma, in kleine groepjes, gewerkt aan hoe men als food sector zelf kan innoveren op zowel duurzaamheid als gezondheid. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verdienmodellen. Begeleiding vindt plaats door Wageningen Economic Research. Praktijksprekers starten de dag met het delen van ervaringen en successen door inzet van een goede combinatie van gezonde en duurzame voeding. Lees in dit artikel welke praktijksprekers ervaringen delen tijdens het seminar.

Nederland koploper in ketenconcepten

Door Ir. Maurits Steverink (True Food Projects)

De Nederlandse vleesketens staan voor grote uitdagingen op het gebied van concurrentiekracht, verduurzaming en maatschappelijke waardering. Tegelijkertijd is de sector meer dan ooit in beweging en zien we talloze verduurzamingsinitiatieven. Nederland is internationaal gezien voorloper in verduurzaming van agrifood ketens en het vermarkten van deze meerwaarde richting de consument. Een belangrijke driver hiervoor is de unieke samenwerking tussen overheid, NGO’s en bedrijven. The Dutch approach. Keurmerken en merken vormen een belangrijk hulpmiddel bij deze verduurzaming met het thema dierenwelzijn als kickstarter voor ook andere duurzamere thema’s en het werken vanuit gesloten ketens. In de presentatie ‘Nieuwe verdienmodellen: dierenwelzijn’ deelt Ir. Maurits Steverink (True Food Projects) best practices en wordt ingegaan op welke ondernemersvaardigheden dit vergt.

De markt voor verduurzaming is gunstiger dan ooit en de noodzaak om hierop in te spelen ook. Niets doen is geen optie.
Ir. Maurits Steverink (True Food Projects)

Transparantie en specialisatie

Door Matthijs Baan (ElkeMelk)

Tijdens de sessie ‘Nieuwe verdienmodellen: transparantie & specialisatie’ wordt de visie van melkveehouder Matthijs Baan (ElkeMelk) uiteengezet. Transparantie is een van de sleutelwoorden van deze tijd. Het gaat dan over hoe er wordt geproduceerd en hoe hierover wordt gecommuniceerd richting de consument, met bijvoorbeeld keurmerken en verhalen. Door een sterk product verhaal neer te zetten wordt het product verhaal inzichtelijk voor consumenten. Inspelen op beleving bijvoorbeeld. Maar waar ligt de grens en wanneer wordt het gezien als manipulatie of achterhouden van informatie?

Changing food behaviour  - Faciliteren en stimuleren

Door Ir. Jack Stroeken (Ekomenu)

Ekomenu oprichter Jack Stroeken deelt tijdens de sessie ‘Nieuwe verdienmodellen: korte ketens’ hoe Ekomenu duurzaam, biologisch, gezond én vegetarisch eten op de kaart heeft gezet vanuit de missie: changing food behaviour. Sinds drie jaar biedt Ekomenu gepersonaliseerde maaltijdboxen aan, gevuld met ingrediënten van de lokale, biologische boer. Ook het eten van minder vlees wordt gefaciliteerd, door middel van volledig vegetarische of veganistische opties. Jack Stroeken, oprichter van Ekomenu: “Zo maken we het onze klanten gemakkelijk om hun eetpatroon te veranderen. Eten is routinegedrag en mensen vinden het vaak lastig om routines te doorbreken of aan te passen. Maaltijdboxen helpen om onze eetgewoontes tóch aan te passen. Mensen kunnen daarbij kiezen uit meerdere levensstijlen, van vegetarisch of veganistisch tot koolhydraatarm of afslanken. Zo faciliteren we een gezonder en duurzamer eetpatroon. Dat zorgt op zijn beurt voor gezondere mensen, minder voedselverspilling en meer steun voor de lokale, biologische boer.”

Meer weten over dit onderwerp?

Wilt u voorop lopen in de ontwikkeling van zowel duurzame als gezonde voeding en zoekt u aanknopingspunten om uw bedrijf verder te ontwikkelen? Kom dan naar het seminar Verdienmodellen voor duurzame en gezonde voeding op 24 september aanstaande. Benieuwd naar het hele programma? Download de flyer.