Laptop, software & service

Voor je studie is een laptop onmisbaar. Bij computerpractica is het gebruik van je eigen (Windows) laptop met een KANS/RSI preventie-set (laptop-verhoger, toetsenbord en muis) de standaard. Ook het maken van digitale examens doe je op je eigen laptop.

• In de WUR LaptopShop kun je als WUR-student met je WUR-account tegen aantrekkelijke korting een laptop aanschaffen. Deze voldoen aan de gestelde eisen en bevatten een uitgebreid servicepakket.
  • Nieuw: Vanaf nu kan je in de WUR Laptop verhuurshop een duurzame laptop huren. Lees hier meer!
  • Studie- en vaksoftware kun je via de WUR AppStore gebruiken op je laptop.
  • Lichamelijke klachten bij het gebruik van je laptop voorkom je met KANS/RSI-preventieartikelen. WUR biedt extra korting op een laptopverhoger, muis en toetsenbord. Deze zijn te koop via de LaptopShop. Tot de start van het collegejaar zijn deze producten alleen in combinatie met een laptop te bestellen, daarna ook los.

Vragen over de laptop en software voor je studie

Waar kan ik terecht als mijn laptop problemen heeft?

Je kunt met je laptop terecht bij het ServicePoint IT in Forum. Zij kijken met je mee en zullen je helpen daar waar mogelijk. Dit doen zij wanneer je een laptop hebt uit de WUR laptopshop, maar ook als je je laptop elders hebt gekocht. Lukt het niet om langs te gaan, dan kun je ook bellen met de ServiceDesk IT: (31) 317 4 88888.

Hoe krijg ik de WUR AppStore op mijn laptop, om software voor mijn vak te installeren?

Om veilig gebruik te maken van de software moet je laptop eenmalig gekoppeld worden aan het WUR netwerk met je WUR account. Je WUR account krijg je wanneer je inschrijving volledig is afgerond. Windows 10 of 11 Education (gratis te downloaden via SURFspot.nl) of Windows 10 of 11 Professional is nodig om de WUR AppStore te kunnen benaderen. Installeer de WUR AppStore voordat de onderwijsperiode begint. Veel vaksoftware is je gehele studie te gebruiken.

Een stap-voor-stapinstructie en uitgebreide handleidingen vind je op Student Support WUR-Appstore.

Kan ik een MacBook gebruiken voor mijn studie?

WUR gebruikt Windows als standaard, omdat veel software in computerpractica gebaseerd is op het Windows besturingssysteem. Wanneer je toch kiest om een MacBook te gebruiken, dan raden we aan om Parallels Desktop aan te schaffen via SURFspot.nl. Zo kun je Windows op je MacBook gebruiken.

Kan iemand mij helpen de software die ik nodig heb te installeren?

Je kunt terecht bij het ServicePoint IT in Forum, of contact opnemen met de ServiceDesk IT. Zij kijken met je mee of de installatie via de WUR AppStore goed verloopt.

Wat moet ik doen als ik geen laptop kan betalen?

WUR biedt de mogelijkheid om in noodgevallen een leenlaptop te verkrijgen. Dit zijn tweedehands of refurbished laptops. Om hier voor in aanmerking te komen, neem je contact op met de Student Service Desk of ssc@wur.nl.

Is het mogelijk om een tijdelijke laptop van WUR te gebruiken?

Ja, in een aantal gevallen is het mogelijk om tijdelijk een tweedehands of refurbished laptop te gebruiken.

1. Wanneer je laptop stuk is kun je deze via het ServicePoint IT aanbieden ter reparatie. Gedurende de reparatietijd kan je gebruik maken van een tijdelijke laptop. (Dit kan alleen voor A-merklaptops, of een laptop uit de WUR laptopshop.
  2. Als exchange student kun je maximaal een half jaar, tegen inlevering van je eigen laptop, een WUR laptop gebruiken. Dit kun je aanvragen via ssc@wur.nl.

Waar kan ik terecht als ik problemen heb met mijn bestelling uit de laptopshop?

Meld dit altijd bij het ServicePoint IT. WUR geeft je ondersteuning en bemiddelt bij problemen.

Kan ik een laptopverhoger of toetsenbord lenen?

Nee, dat is niet mogelijk. Wel biedt WUR een hoge korting op de aanschaf van een laptopverhoger, muis en toetsenbord voor studenten om klachten aan arm, nek en schouders (KANS) te voorkomen. Aanschaffen kan via de WUR laptopshop.

Heb je hulp nodig of heb je een vraag?
Bezoek: ServicePoint IT, Forum, ma-vr 7.30 – 18.00 uur (tijdelijk 8.30-17.00)
Bel: Servicedesk IT (31) 317 4 88888, ma–vr 08.00 - 17.30 uur
E-mail: servicedesk.it@wur.nl

Altijd en overal studeren, betekent dat je altijd en overal toegang hebt tot de software die jij nodig hebt om te kunnen studeren. Let wel, dit betekent niet dat je te allen tijde bezig zou moeten zijn met studeren. Het is belangrijk dat je een juiste balans vindt tussen studie en ontspanning! Wil je meer weten of maak je je zorgen of je teveel spanning of stress ervaart, kijk dan eens op deze pagina.