Promotie
Inventory Management and Demand Fulfilment in Omni-channel Retail: The Role of the Store
Samenvatting
Klanten kopen steeds vaker online hun producten. Hierdoor worde traditionele retailers uitgedaagd om ook online verkoopkanalen te openen en zo omnichannel retailers te worden. In dit proefschrift wordt onderzocht hoe de winkelvoorraad kan worden gebruikt om online bestellingen te vervullen. Hoewel eerder onderzoek aangaf dat het gebruik van fysieke winkels om ook online bestellingen te vervullen een negatief effect kan hebben op de kosten en productbeschikbaarheid van de retailer, toont dit proefschrift aan dat met goed voorraadbeheer de kosten juist kunnen worden verlaagd en de productbeschikbaarheid kan verhogen. Met behulp van Markov Decisions Processes en Reinforcement Learning wordt in dit proefschrift een optimaal orderbeleid en voorraadtoewijzingsregels gevonden. De resultaten laten zien dat het vraagbundelingseffect dat ontstaat op winkelniveau kan worden gebruikt om voorraad en vraag beter op elkaar af te stemmen. Bovendien verbetert de prestatie verder wanneer meerdere winkels worden gebruikt, omdat een te grote voorraad op bepaalde locaties kan worden verminderd terwijl lagere voorraden op andere locaties in het vervullen van vraag worden beschermd.