Nieuws

TRED-conferentie brengt wetenschap en samenleving bij elkaar voor samenwerking

article_published_on_label
14 juni 2023

Hoe kunnen we kennis uit de samenleving meenemen in wetenschappelijk onderzoek? En hoe zorgen we ervoor dat onderzoekers en samenleving elkaar vinden en versterken? Deze vragen staan centraal tijdens de TRED-conferentie, een driedaags programma dat van 12 juni tot en met 14 juni online en in Wageningen plaatsvindt.

Inbreng vanuit de samenleving

Klimaatverandering en de overgang naar een circulaire economie zijn twee van de wereldwijde uitdagingen waar WUR een antwoord op probeert te vinden. Beide voorbeelden zijn urgent en complex en vragen de samenleving om te veranderen. Duidelijk is dat een puur wetenschappelijk perspectief geen sluitend antwoord kan geven en dat inbreng vanuit de samenleving nodig is.

Jillian Student, onderzoeker bij WIMEK: ‘Juist bij dit soort vraagstukken is het belangrijk om voorbij je eigen kenniskring te gaan en de samenwerking met andere disciplines te zoeken.’ Om dit mogelijk te maken, organiseert het Transdisciplinary Research, Education and Dialogue-initiatief (TRED) van 12 juni tot en met 14 juni een conferentie om interdisciplinair en transdisciplinair onderzoek en onderwijs te bevorderen.

Er zijn drie vormen van interdisciplinair samenwerken:

Multidisciplinair

In een multidisciplinaire samenwerking werken mensen vanuit verschillende vakgebieden tegelijkertijd aan hetzelfde probleem. Elk vakgebied heeft zijn eigen inbreng, maar blijft ook vanuit dit vakgebied werken.

Interdisciplinair

In deze vorm van samenwerken staan interactie en integratie van verschillende vakgebieden centraal, om een complex probleem te kunnen duiden.

Transdisciplinair

Een transdisciplinaire samenwerking draait vaak om een complex probleem uit de samenleving, waarna mensen uit verschillende vakgebieden en de praktijk samenwerken.

Inspiratie én interactie

Het programma biedt deelnemers (zoals onderzoekers, beleidsmakers en maatschappelijk betrokken burgers) inspiratie, maar vooral ook interactie. Student: ‘Dit biedt de kans om elkaar te leren kennen en te ervaren hoe het is om interdisciplinair en transdisciplinair te werken.’ Daar wringt de schoen vaak: ‘We merken dat de bereidheid aanwezig is, maar ook dat het ontbreekt aan voldoende onderwijs en ondersteuning.’

Om deelnemers te laten ervaren hoe een transdisciplinair proces werkt, staan er allerlei inspirerende sessies op het programma. Dinsdag staat in het teken van interactieve discussies en praktische workshops. De organisatie heeft het zo ingericht dat er niet alleen over interdisciplinair onderzoek en onderwijs wordt gepraat, maar dat deelnemers direct kunnen uitproberen wat er aan bod is gekomen.

Woensdag draait om voorbeelden die op dit moment in de samenleving spelen. Via hackathons wordt een transdisciplinaire aanpak nagebootst. Bijvoorbeeld om een app te ontwikkelen waarin mensen uit de samenleving worden gekoppeld aan onderzoekers. Of om een tandartsenpraktijk circulair te maken. Door mensen uit de wetenschap en samenleving in deze hackathons aan het werk te zetten, wordt samenwerken aantrekkelijker, toegankelijker en gelijkwaardiger. En dat is hoognodig, voor WUR én daarbuiten.