Wageningse wetenschappers delen hun fascinatie voor planten met middelbare scholieren

23 mei 2024

Een grote groep middelbare scholieren en hun biologiedocenten heeft donderdag 23 mei kennis gemaakt met de fascinerende wereld van plantenonderzoek in Wageningen. De rondleiding en workshops door NPEC en het Jan IngenHousz Institute (JII) werden georganiseerd in het kader van Fascination of Plants Day 2024.

Op 18 mei jl. startte de zevende editie van Fascination of Plants Day (FoPD). Met meer dan 500 evenementen in 64 landen vraagt de European Plant Science Organisation (EPSO)– waar ook WUR bij is aangesloten – de komende maanden aandacht voor het belang van plantenwetenschap. Binnen WUR is daarom het initiatief genomen om in samenwerking met het Jan IngenHousz Institute voor fotosynthese een rondleiding en workshops te organiseren bij het Netherlands Plant Eco-phenotyping Centre (NPEC).

NPEC met lach_Laurens Tijink.jpg

Rondleiding, practicum en contest

Biologiedocenten werden door Wageningen Pre-University benaderd met de vraag of ze hier interesse in hadden, en dat bleek! Circa 70 leerlingen en biologiedocenten kregen donderdag 23 mei verdeeld over de ochtend en middag rondleidingen in de kas en klimaatcellen van NPEC en een mini-college en practicum over fenotypering en fotosynthese. Daarnaast waren er demonstraties van drones en de TraitSeeker van NPEC op de akkers achter Unifarm, en gingen de leerlingen en docenten onder begeleiding het veld in om zelf planten te inspecteren.

Doe in 2026 ook mee aan Fascination of Plants Day!

Overweeg je als onderzoeker over twee jaar ook een evenement of activiteit te organiseren in het kader van Fascination of Plants Day 2026? Of ben je al betrokken bij een activiteit die je mogelijk wilt koppelen aan deze campagne? Bekijk dan de website van Fascination of Plants Day.