Annemiek ter Heijne benoemd tot leerstoelhouder Milieutechnologie

4 juli 2023

Annemiek ter Heijne is benoemd tot leerstoelhouder van de groep Milieutechnologie, onderdeel van Agrotechnologie & Voedingswetenschappen bij Wageningen University & Research. Ze streeft ernaar medewerkers, PhD’s en studenten goed uit te rusten om milieutechnologie in te zetten voor een duurzamere wereld.

Ter Heijne volgde in Wageningen zelf de studie Environmental Sciences. Haar interesse in de exacte vakken, met name wiskunde, zet ze sindsdien in om bij te dragen aan een beter milieu. De vakgroep Milieutechnologie bleek de perfecte plek om te werken aan oplossingen – technologieën - om waardevolle componenten terug te winnen uit afvalstromen. De combinatie van biologische, chemische en fysische processen en het werken met reactoren in het laboratorium, beviel haar enorm goed. Om die reden voerde zij haar promotieonderzoek uit bij Milieutechnologie en in samenwerking met Wetsus (European Centre of Excellence For Sustainable Water Technology). Ter Heijne richtte zich daarbij op de microbiële brandstofcel waarmee elektriciteit uit afvalwater teruggewonnen wordt.

Persoonlijke ontwikkeling en balans

De afgelopen 12 jaar zette zij haar enthousiasme voor milieutechnologie en duurzame energie in via onderwijs en onderzoek in de tenure track. Als leerstoelhouder richt zij zich nu, naast onderwijs en onderzoek, ook op het management van de groep. Zij wil daarbij graag meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling in het onderwijsprogramma. Een gezonde werk-privébalans en flexibiliteit in het werk is ook een belangrijk speerpunt. Zelf werkt Ter Heijne sinds halverwege haar PhD 0.8 fte. Haar nieuwe positie vult zij ook in die uren in. Zo houdt ze tijd voor gezin, sport, vrijwilligerswerk en hobby’s.

Rol Artificial Intelligence van belang

Een ander belangrijk onderwerp voor haar, is hoe we in de toekomst omgaan met Artificial Intelligence (AI) in onderwijs en onderzoek. Hier is dringend visieontwikkeling nodig. Binnen de groep, maar ook binnen de universiteit. Ter Heijne ziet grote mogelijkheden voor AI in onderwijs en onderzoek. Denk aan het structureren van ideeën en als hulp bij het schrijven. Wel is er op korte en lange termijn duidelijkheid en een visie nodig over hoe AI wel en niet in te zetten. Meer bewustzijn van het feit dat er bias in de door AI gegenereerde informatie aanwezig kan zijn, het gebrek aan recente informatie en het feit dat bronnen (nog) niet correct weergegeven worden zijn ontwikkelpunten aldus Ter Heijne.

Nieuwe richtingen en samenwerking

Op het gebied van onderzoek ontwikkelt Milieutechnologie nieuwe richtingen voor het terugwinnen van waardevolle componenten uit afvalstromen. Voor de groep is het van groot belang om de impact van hun innovaties te vergroten. Hiervoor wil Ter Heijne haar connecties met het bedrijfsleven verder ontwikkelen en uitbreiden. Ze is ervan overtuigd dat samenwerkingen de kern zijn van vooruitgang en dat mensen in teams veel meer bereiken dan alleen. Ze ziet er dan ook naar uit om met haar verbindend leiderschap milieutechnologie nog verder op de kaart te zetten.