Persbericht

Dringende oproep Micronutrient Forum: verbeter de toegang tot gezonde voeding voor de meest kwetsbaren

12 oktober 2023

De wereld wordt geconfronteerd met ongekende mondiale voedsel- en voedingscrises als gevolg van stijgende voedselprijzen, regionale conflicten en frequentere en intensere klimaatgerelateerde rampen. Daarnaast zijn de economische en maatschappelijke gevolgen van COVID-19 nog merkbaar. De negatieve gevolgen van deze problemen op de korte en lange termijn, bedreigen de gezondheid en de toekomst van kwetsbare gemeenschappen, en in het bijzonder van moeders en jonge kinderen.

Mondiale conferentie

De zesde mondiale conferentie van het Micronutrient Forum, Nutrition for Resilience, is een keerpunt voor de mondiale voedingsgemeenschap. Naar schatting komen in de week van 16-20 oktober drieduizend experts, leiders en pleitbezorgers uit diverse vakgebieden in Den Haag samen. Zij voeren de benodigde discussies om prioriteiten en actieplannen op elkaar af te stemmen en om investeringen in voeding te prioriteren.

Saskia Osendarp, uitvoerend directeur van het Micronutrient Forum: “Deze conferentie is de katalysator die we nodig hebben voor robuuste wetenschappelijke discussies en beleidsdialogen. We hebben geen tijd meer. We moeten een hernieuwd gevoel van urgentie koesteren om de afstemming tussen de agenda’s op het gebied van voeding en veerkracht in alle sectoren te vergemakkelijken en tastbare vooruitgang te boeken in de richting van de mondiale ontwikkelingsdoelstellingen.”

Lawrence Haddad, uitvoerend directeur van de Global Alliance for Verbeterde Voeding (GAIN zegt: “We komen bijeen op een kritiek moment in de geschiedenis waarin mensen over de hele wereld in toenemende mate te maken krijgen met economische, conflict- en ecologische schokken. We moeten dringend voedselsystemen creëren die diverser zijn in wat voor voedsel wordt verbouwd, waar het wordt verbouwd, hoe het wordt verbouwd en in het voedsel dat wordt geconsumeerd. Diversiteit is het tegengif tegen risico's. Dit is van cruciaal belang om de voedingsstatus van kwetsbare gezinnen beter bestand te maken tegen de toegenomen frequentie en intensiteit van de schokken, die we nu en de komende tien jaar zien.”

Vernieuwde inzichten van wetenschappers, beleidsmakers en praktijkmensen zijn hard nodig om de veerkracht te vergroten door middel van gezondere voeding. Het Micronutrient Forum helpt deze inzichten vorm te geven en aan te scherpen, zodat alle betrokkenen hun actie kunnen versnellen.
Sjoukje Heimovaara, voorzitter van Wageningen University & Research

Toekomstige ondervoedingscrises voorkomen

Het vijfdaagse uitgebreide programma bij het MNF omvat baanbrekend voedingsonderzoek, van fundamentele micronutriëntenbiologie tot programma-implementatie en wetenschappelijk onderbouwde oplossingen voor klimaatslimme landbouw. De deelnemers aan de conferentie leren over geïntegreerde reacties op humanitaire noodsituaties en effectieve strategieën om toekomstige ondervoedingscrises te voorkomen. Zij duiken in manieren om de veerkracht en schaalbaarheid van programma's te vergroten via sociale beschermingssystemen en onderzoeken hoe veerkrachtige datasystemen te bouwen voor geïnformeerde besluitvorming. Samenwerking en nieuwe financieringsmogelijkheden voor programma's voor het opbouwen van voeding en veerkracht zijn ook belangrijke aandachtspunten.

Afshan Khan, coördinator van Scaling Up Nutrition (SUN): “Dit is een kans van onschatbare waarde voor de SUN-beweging en de regeringen die nationale voedingsplannen implementeren om op mondiaal niveau samen te werken met de academische wereld, praktijkmensen, het maatschappelijk middenveld en het bedrijfsleven en initiatieven te delen voor betere voeding. Het Micronutrient Forum kan verdere actie stimuleren en leiden tot financiering voor voeding die zowel mens als planeet ondersteunt.”

Programme

Het Micronutrient Forum nodigt leden van de media uit om de plenaire openings- en slotsessies bij te wonen. Het is een kans om te horen over nieuw onderzoek naar micronutriënten en voedingsveerkracht te horen.Daarnaast is het mogelijk om in gesprek te gaan met de experts enopinieleiders, die het mondiale voedingslandschap vormgeven.

Opening van de plenaire vergadering

“Voeding in crisis: zorg voor veerkracht op het gebied van voeding in een tijdperk van complexe mondiale uitdagingen”

16-10-2023 Sessietijd: 15:30 - 17:00 uur Kamer: Hal Koning Willem Alexander

Sluitingsceremonie