Groene muren floreren op de Dutch Design Week

27 oktober 2023

Net zoals in voorgaande jaren draagt Wageningen University & Research ook dit jaar weer bij aan de bekende Dutch Design Week in Eindhoven. Een van de inspirerende ontwerpen is Plant Pixel, een ontwerp voor groene wanden door promovendus Maricruz Solera Jimenez.

Solera Jimenez ontwierp Plant Pixel als onderdeel van haar promotiewerk bij de leerstoelgroep Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Ordening. Het ontwerp bestaat uit kubussen van verscheidene formaten met daarin verschillende planten. Deze kunnen aan de muur bevestigd worden om een groene gevel te creëren in stedelijke gebieden. ‘De kubussen kunnen in elkaar geklikt worden, als een soort Lego’, legt Solera Jimenez uit. Er zit geen aarde in, want dat zou het geheel te zwaar maken. In plaats daarvan wordt gerecyclede kleding als substraat gebruikt. Water wordt door druppelaars gepompt, die van de ene kubus naar de volgende lopen.

Voor haar onderzoek combineerde Solera Jimenez WUR-expertise in onderzoeksmethoden met praktijkwerk in de industrie. Ze werkte gedurende twee jaar voor het groene daken bedrijf Zinco in het zuiden van Duitsland. Daar ontwierp en bouwde ze een prototype bestaande uit 500 planten in een gelijk aantal kubussen, bevestigd aan een muur van twee-en-een-halve meter. ‘Doel van het project was het vinden van kostenefficiënte, koolstof-arme circulaire innovaties. Daarnaast wilde ik graag een ontwerp maken dat interessant en leuk was.’

Het prototype bleek buitengewoon goed te werken. ‘We probeerde 22 verschillende soorten planten uit, die het allemaal heel goed deden en weinig onderhoud nodig hebben, op een jaarlijkse snoeibeurt na.’ Het prototype bewees dat het kan helpen de temperatuur in de zomer te verlagen, één van de vele voordelen van een groene gevel. Om de klimaat-effecten te kunnen meten plaatste Solera Jimenez de kubussen zo’n 40 centimeter van de muur. Uit de resultaten bleek dat de groene muur de temperatuur met zo’n 2 tot 3 graden liet dalen.

Geïnspireerd door groene rotsmuren

‘In de natuur vind je de mooiste groene muren!’, roept Solera Jimenez uit. ‘Ons ontwerp in geïnspireerd op steile rotswanden waar veel verschillende planten groeien en bloeien.’ Om te analyseren hoe de planten daar overleefden, trok ze naar de Breitachklamm, een kloof in het zuiden van Duitsland. ‘Onze kubussen imiteren die rotsen. Ze staan onder een hoek van 15 graden waardoor er voldoende water is om de wortels vochtig te houden. De kubussen zijn er in verschillende maten omdat steile rotswanden ook niet recht zijn.’

De stand van Plant Pixel bij de Dutch Design Week.

De toekomst ontwerpen

Tijdens de Dutch Design Week heeft Solera Jimenez de unieke kans om haar werk aan het publiek te tonen. Haar expositie is onderdeel van Design United, een samenwerkingsverband tussen de vier Nederlandse technische universiteiten (4TU). Er komen honderdduizenden mensen op de Dutch Design Week af, waaronder vertegenwoordigers van bedrijven en gemeenten, studenten en gezinnen.

Het evenement is een zeer bevredigende ervaring geweest voor Solera Jimenez. ‘Daar aanwezig zijn heeft mijn perspectief echt veranderd. Als onderzoeker ben ik gewend mijn ontwerp kritisch te bekijken en het is geweldig als mensen komen om meer te ontdekken.’ Meerdere bezoekers willen Plant Pixel toepassen in hun eigen woning. ‘Ik vind het echt geweldig als mensen belangstelling hebben voor mijn ontwerp. Ik moet hen vertellen dat het slechts een prototype is en niet te koop. Maar ik ben graag bereid uit te leggen hoe men het zelf kan maken.’