Spruitjessorteermachine ontwikkeld en gebouwd door TechNature

21 september 2021

Wouter Bac, voormalig PhD student bij de FarmTechnology groep, en zijn collega’s bij TechNature hebben een machine ontwikkeld die in een zeer hoog tempo spruiten sorteert. Technici van het bedrijf bouwden deze sorteermachine (de SproutCam) op aanvraag vanuit de telers, omdat zij lastig aan menskracht kunnen komen die aan de lopende band spruiten willen sorteren.

De nieuwe sorteermachine neemt dit werk over en gebruikt verschillende camera’s om nauwkeurig onderscheid te maken tussen de spruiten. Tijdens de ontwikkeling van het apparaat heeft David Rapado Rincon, een MSc student van de opleiding Biosystems Engineering, meegewerkt aan de ontwikkeling van de beeldherkenning van defecten op de spruiten. De machine herkent deze defecten en verwijdert spruiten met rotte plekken of geel- en paarsverkleuring.

Door de SproutCam zijn telers minder afhankelijk van schaarse arbeidskrachten

Verder kan een teler ook meer klantgericht sorteren door bijvoorbeeld de machine scherper af te stellen voor spruiten die in een flowpack worden verpakt. Inmiddels heeft ongeveer de helft van de telers een SproutCam en zijn ze minder afhankelijk geworden van schaarse arbeidskrachten voor het sorteerwerk.