Twee Wageningse talenten gaan ervaring opdoen aan buitenlandse topinstituten

14 april 2020

Twee onlangs gepromoveerde onderzoekers van Wageningen University & Research gaan onderzoek doen aan buitenlandse onderzoeksinstellingen met een Rubicon-beurs van NWO. Daartoe hebben zij de financiële middelen ontvangen. Het betreft Ioannis Mougiakos en Margo Smit.

Dr. Ioannis Mougiakos - Van DNA-parasieten naar krachtige DNA-editors

Ioannis Mougiakos gaat 24 maanden onderzoek doen in Duitsland, Helmholtz Instituut voor RNA-gebaseerd Infectieonderzoek, Würzburg.

Transposons zijn DNA-parasieten die “springen” van de ene naar de andere plek in een genoom. De onderzoeker zal een recent ontdekte transposonvariant omwerken tot revolutionair DNA-aanpassingsgereedschap, en dit gebruiken om bacteriën om te bouwen tot duurzame chemicaliënfabrieken. Werkte na zijn promotie in 2018 als Post-doc onderzoeker in Bacterial Genetics (Microbiologie) aan Wageningen University & Research.

Dr. Margot E. Smit - Sprakeloos: hoe planten huidmondjes maken

Margo Smit gaat 24 maanden naar de Verenigde Staten, Stanford University, Department of Biology.

Margo Smit werkt in de kassen van Stanford University (credit: Margo Smit).

Planten maken huidmondjes om adem te halen. Het maken van huidmondjes is een ingewikkeld proces waarbij een groot genetisch netwerk betrokken is. De onderzoeker gaat kijken hoe één eiwit in dat netwerk nodig is voor meerdere stappen in de ontwikkeling. Margo Smit deed haar prpomotieonderzoek in de groep van prof. Dolf Weijers van het Laboratorium voor Biochemie. Ze werkte daarna reeds als post doc onderzoeker aan Standford University.

Topinstituten

Het NWO-programma Rubicon is bedoeld om jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid te geven internationale onderzoekservaring op te doen. Ervaring in het buitenland is voor veel wetenschappers een belangrijke stap in hun carrière. De Rubicon-beurs maakt het voor de jonge onderzoekers mogelijk om hun onderzoek te doen aan topinstituten zoals Stanford en Helmholz. Landelijk gaan achttien Rubicon-onderzoekers naar het buitenland. Er hadden landelijk 74 onderzoekers een aanvraag ingediend. 24,3% is dus gehonoreerd.

NWO handelt in lijn met de maatregelen die het kabinet neemt in de aanpak van het coronavirus. Dit betekent dat de onderzoekers die in deze ronde Rubicon-financiering ontvangen pas aan de slag gaan met hun onderzoek wanneer de situatie voor hen veilig is.

Rubicon

Met een Rubicon-financiering kunnen wetenschappers tot 24 maanden onderzoek doen aan een buitenlandse onderzoeksinstelling. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Per jaar kan NWO zo'n 60 jonge onderzoekers financieren binnen Rubicon (voor een totaalbedrag van zeven miljoen euro, verdeeld over drie ronden).