Over ons

Het Wageningen Youth Institute is onderdeel van Wageningen University & Research en de World Food Prize Foundation in de VS. Met als doel om wereldwijd scholieren te inspireren en activeren in het wereldvoedselvraagstuk. ‘Hoe voeden we de wereld in 2050 op een eerlijke, duurzame en gezonde manier wanneer de wereldbevolking stijgt naar 10 miljard?’

Missie

In 1986 richtte Norman Borlaug (winnaar van de Nobelprijs voor de vrede in 1970) The World Food Prize op: een jaarlijkse prijs van $ 250.000 voor zowel de doorbraak als de verbetering van de kwaliteit, kwantiteit en beschikbaarheid van voedsel in de wereld. Tegenwoordig wordt The World Food Prize vaak de "Nobelprijs voor voedsel en landbouw" genoemd.

Hij ontwikkelde ook de World Food Prize Youth Institutes, die middelbare school leerlingen en studenten betrekken bij de strijd tegen honger en hen kennis laten maken met mogelijke academische en carrièrepaden in de landbouw en aanverwante gebieden. Elk jaar worden ongeveer 200 uitzonderlijke leerlingen uit de Verenigde Staten en andere landen geselecteerd om deel te nemen aan het driedaagse Global Youth Institute in Des Moines, Iowa, georganiseerd door de World Food Prize Foundation. Leerlingen kunnen zich hiervoor kwalificeren via hun Youth Institute.

Wageningen University & Research (WUR) heeft in 2018 het eerste Youth Institute buiten de VS georganiseerd. Vanaf dat jaar organiseert het Wageningen Youth Institute elk jaar een finaledag in maart en daagt hiermee leerlingen uit op zoek te gaan naar oplossingen voor een van de grootste uitdagingen waar we in de wereld voor staan: het wereldvoedselvraagstuk.