Testimonial

Waarom Wieger Wamelink zich inzet voor het Wetenschapsknooppunt

Wieger Wamelink is Senior Ecoloog en onderzoekt of gewassen kunnen groeien op Mars en op de Maan. Wieger verzorgt al jaren verschillende activiteiten voor het Wetenschapsknoooppunt.

Wieger Wamelink, Senior Ecoloog
Wieger Wamelink, Senior Ecoloog

Het leukste is toch altijd wel het enthousiasme van de kinderen en de vele vragen die ze stellen. Als we ook een experimentje inzetten dan zijn vooral de reacties op de wormen van basisschool kinderen fantastisch. Dat loopt van ‘geen probleem, ik doe de wormen bij de Mars-grond’ tot ‘iek een worm!’. En als ik over onze poep en plas begin en dat die terug de grond in moeten als mest, dan duurt het altijd even voordat het weer stil wordt in de klas. De dappersten uit een plus klas in Rhenen wilden dat direct gaan uitproberen, maar toen ik vertelde dat de poep wel eerst gesteriliseerd moest worden vanwege mogelijke ziekten, bijvoorbeeld in de magnetron, werden de ouders wat minder enthousiast.

Ik zet mij in voor het Wetenschapsknooppunt omdat het leuk is om kennis over te dragen en kinderen en leerlingen te enthousiasmeren voor ons onderzoek en onderzoek in het algemeen. Ze komen op een laagdrempelige manier in aanraking met wetenschap en wat het is. En vooral ook hoe je proefjes doet en dat dat heel leuk kan zijn. Het Wetenschapsknooppunt helpt daarbij en organiseert en structureert de activiteiten, wat voor mij minder werk betekent en het makkelijker maakt om dit te doen. Het is erg leuk om via het Wetenschapsknooppunt op deze manier kennis uit te dragen en het is een mooie afleiding van de soms wel iets te veel academische wereld waarin we vaak verkeren. Ik kan daarom iedereen aan raden om dit eens te proberen. Een aandachtig aan je lippen hangend publiek is gegarandeerd en ze stellen vaak heel interessante vragen waar je zelf niet aan had gedacht. Soms zit er zelfs iets tussen wat ook je onderzoek verder helpt, mij in ieder geval wel!

Lees meer ervaringen van wetenschappers