Research Awards voor inspirerende begeleider en onderzoek naar dierenwelzijn

2 april 2024

Al sinds 1959 reikt Wageningen University & Research (WUR) tijdens de jaarlijkse Dies Natalis de Research Award uit aan uitmuntende onderzoekers. Dit jaar werden er voor het eerst vier prijzen uitgereikt: niet alleen voor de beste wetenschappelijke publicatie, maar ook voor transdisciplinair onderzoek, teamprestaties en de beste begeleider.

Deskundige jury’s selecteerden in totaal veertien genomineerden voor de Research Awards. Die kregen op de ochtend van de Dies de kans om hun onderzoek te pitchen. Medewerkers, promovendi en studenten mochten vervolgens hun stem uitbrengen op de genomineerden die zij het beste vonden.

Winnaars van de Research Awards 2024

Research Paper of the Year: Rob de Haas

PhD-kandidaat Rob de Haas ontving de Research Paper of the Year voor zijn onderzoek naar het digitaal ontwerpen van antivrieseiwitten. Zijn paper werd omschreven als ‘creatief en origineel’ en ook ‘grondig, op basis van een groot aantal experimenten’. Het onderzoek van De Haas kan in de toekomst wellicht gebruikt worden voor het invriezen van bijvoorbeeld cellen, organen en weefsel, onder meer in de medische en agrarische sector.

Rob de Haas Research Awards.jpg

Team effort of the year: PAW Team

Het PAW team (Positive Animal Welfare) bestaat uit tien onderzoekers van drie verschillende groepen binnen de Animal Sciences Group (ASG). Het team sleepte een subsidie in de wacht voor een Europees onderzoeksproject naar het stimuleren van positieve ervaringen bij dieren in de veehouderij. Door de samenwerking tussen verschillende onderdelen van ASG kunnen de onderzoekers elkaars expertise aanvullen en versterken.

PAW team research awards.jpg

Transdisciplinary research of the year: FermFood

Het transdisciplinaire project FermFood bracht wetenschappers en mensen uit de praktijk bij elkaar in een groot onderzoek naar traditioneel, gefermenteerd voedsel in Afrika. Onderzoekers van drie Wageningse Graduate Schools werkten voor dit project intensief samen met universiteiten en partners in Zambia, Benin en Zimbabwe. De samenwerking leverde niet alleen belangrijke wetenschappelijke kennis op, maar ook praktische toepassingen.

FermFood research awards.jpg

Supervisor of the year: Lenneke Vaandrager

Universitair hoofddocent Lenneke Vaandrager werd voorgedragen door elf PhD-studenten, postdocs en junior onderzoekers die ze de afgelopen jaren heeft begeleid. Zij omschreven Vaandrager onder meer als ‘open, vriendelijk, inspirerend en motiverend’. Ook waarderen ze haar inzet voor hun professionele en persoonlijke ontwikkeling en haar expertise op het gebied van gezondheidsbevordering.

Lenneke Vaandrager research awards.jpg

Erkennen en waarderen

De nieuwe Research Awards passen in het landelijke programma Erkennen en waarderen. Het idee achter dit programma is om meer recht te doen aan alle aspecten van het werk van onderzoekers, zegt Janneke van Seters, coördinator Wageningen Graduate Schools: ‘We reiken jaarlijks al een award uit voor impact en voor de beste docent. Voor uitzonderlijke teamprestaties, transdisciplinair onderzoek en begeleiders bestond zoiets nog niet. Daarom zetten we deze onderzoekers nu ook in het zonnetje.’

Bekijk de video