News

“Ken je leerling”.

article_published_on_label
July 6, 2022

In opdracht van Didactief Onderzoek namen Judith Gulikers (ELS), Desiree Joosten-TenBrinke (OU) en Kim Schildkamp (UT) plaatst in de redactie van het boek “Ken je leerling”.

Een boek over toetsen, beoordelen en vooral zicht krijgen op het leren van je leerlingen in het Primair Onderwijs. Mogelijk gemaakt door de PO-raad en verschillende schoolbesturen.

De redactie was verantwoordelijk voor de selectie van 20 wetenschappelijke kernpublicaties die door Bea Ros vertaald zijn naar praktisch hoofdstuk met concrete handvattenen en tips voor docenten. De hoofdstukken gaan over: visie op toetsen en beoordelen, doelen van toetsen, beoordelen van verschillende soorten leeruitkomsten, allerlei toetsvormen (van de meer traditionele toetsvormen tot self/peer-beoordeling en portfolio’s) en verschillende dilemma’s die komen kijken bij toetsen (denk aan kansengelijkheid, bias, docentenprofessionalisering en schoolcultuur).

Het boek is gratis te downloaden en in de bijbehorende podcast vind je een korte intro op het boek dat werd gelanceerd op de ResearchEd in Nijkerk op zaterdag 18 juni.

https://didactiefonline.nl/artikel/ken-je-leerling (gratis download)
https://didactiefonline.nl/video/boeklancering-ken-je-leerling
(podcast opname over de boeklancering)