Bachelor Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning

Interesse in de bachelor Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning? Kom een keertje samen met andere scholieren meelopen en ervaar hoe het is om te studeren in Wageningen.

Bachelor Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning

Waarom deze studie?

• Je gaat tijdens de opleiding op pad en haalt inspiratie op tijdens excursies voor jouw onderzoek en ontwerpen.
  • Je wordt met wetenschappelijke kennis en analyses gericht opgeleid in de wereld van Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning.
  • Met deze opleiding bij WUR ben je vanzelfsprekend bezig met duurzaamheid, de effecten van klimaatverandering en duurzame voedselproductie. Toekomstproof dus!

Wat studeer je bij Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning?

Misschien ontwikkel jij met je creatieve brein wel het landschap van de toekomst. Bedenk bijvoorbeeld een nieuwe, gezonde leefomgeving voor bewoners van een woonwijk. Maak een nieuw landschapsontwerp voor duurzame voedselproductie. Denk mee over een nieuwe omgeving rondom rivieren die tegen klimaatverandering bestand is. Of houd je bezig met het omvormen van een oud militair oefenterrein naar een bosrijk gebied waar mensen en dieren goed kunnen samenleven.

Tijdens je studie leer je alles over rekening houden met de wensen van bewoners, gebruikers of andere belanghebbenden (sociaalwetenschappelijke kant) en natuur en dier (de natuurwetenschappelijke kant). Je vormt op basis hiervan een duurzame verbinding tussen ecologie, bodem, hydrologie, cultuurhistorie, geografie, economie, beleid én verschillende stakeholders. Onderbouw je eigen ontwerp vervolgens met een krachtig staaltje wetenschappelijke analyse.

In het overzicht van de Studieprogramma van de opleiding kun je per studiejaar zien welke vakken je kunt volgen. Of Vergelijk de opleiding met andere opleidingen.

Toelating en inschrijving

Kijk op de pagina Toelating & inschrijving of je met jouw achtergrond wordt toegelaten tot de opleiding en schrijf je in!

Studenten vertellen

Wil je weten hoe studenten de opleiding en het studeren in Wageningen ervaren? Lees en bekijk de Verhalen van studenten.

Ik vind het erg goed dat je in het eerste jaar ontzettend veel leert over het landschap. Deze kennis van het landschap wordt je drijfveer voor de rest van je opleiding.
Student Thijs

Na je studie

Lees welke beroepen je kunt gaan doen als je na de bachelor een aansluitende master hebt afgerond en lees de verhalen van afgestudeerden op Na de opleiding Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning.

Aansluitende masters

Na je bachelor heb je toegang tot diverse masteropleidingen. Naast de opleidingen waar je direct toegang toe hebt zijn er mogelijkheden om naar andere masteropleidingen door te stromen. Lees meer over de Aansluitende masteropleidingen.