Presentatie Liselot Cobelens: Dryland, collective vista on a changing landscape

In 2021 is de Wetenschapswinkel van de Wageningen Universiteit (WUR) samen met stichting Scarabee begonnen aan een reeks projecten met als onderwerp ‘het klimaat’. 5 juli start één van de acht projecten die uitmonden in WINDOWS ON NATURE, een reeks installaties, sculpturen en nieuwe media werken in de publieke ruimte. De werken worden aangevuld met digitale informatie en willen mensen verwonderen en aanzetten tot meer betrokkenheid en deelname aan gedragsverandering ten aanzien van de natuur.

Organisator Wetenschapswinkel

di 5 juli 2022 15:00 tot 17:00

Locatie H29, op het terrein van de Hes in Oosterbeek

Liselot Cobelens, ontwerper, presenteert het concept en de eerste bevindingen van haar projectDryland; Collective vista on a changing landscape’.

De kennismaking met dit eerste project in de reeks is op 5 juli 2022 (15:00 - 17:00 uur)

in H29, de projectlocatie van Scarabee op het terrein van de Hes in Oosterbeek.

Dryland

Dryland wordt in fases ontwikkeld in samenwerking met wetenschappers en betrokken groepen mensen. Dat resulteert in een kunstwerk voor de openbare ruimte waarbij iedereen via QR codes digitale informatie en aanbevelingen kan opvragen over het thema ‘de omgang met water’ (overvloed en schaarste).

Met deze projecten geeft Scarabee op een eigentijdse manier een vervolg op de Oosterbeekse School: de schilders van weleer die het sublieme in het landschap ontdekten. Zij schilderden voor het eerst in de open lucht, wat mogelijk werd door de uitvinding van de verftube. Al doende werden zij verrast door het steeds veranderende licht dat de grijze takken, bladeren en velden voortdurend opnieuw en anders inkleurde. Veel van hun werken zijn in de collectie van museum Veluwezoom opgenomen en worden regelmatig in exposities getoond. Maar ook nu en zeker hier, in deze enorm mooie omgeving, inspireert het landschap veel kunstenaars. Het landschap was altijd het hoofdthema van Scarabee, maar steeds duidelijker verschoof dat naar ‘natuur’. De natuur als de bron van veel processen die we gewoonlijk voor lief nemen, maar die bij nadere beschouwing enorm verrassen en aan het denken zetten.

U wordt van harte uitgenodigd om deel te nemen aan een eerste kennismaking ronde.