Oproep

Inside study 2

Wij zijn op zoek naar deelnemers voor een studie (Inside study II) die het effect onderzoekt van een bepaald type vezels in kinderen van 1 t/m 5 jaar oud die regelmatig moeite met de stoelgang (harde ontlasting) hebben.

In de studie gaan we onderzoeken wat het effect is van het gebruik van deze vezels op hoe hard of zacht de ontlasting van uw kind is. Daarnaast willen we ook graag kijken naar hoe vaak uw kind ontlasting heeft, kwaliteit van leven en het microbioom. Het darmmicrobioom is de naam voor alle biljoenen bacteriën en andere micro-organismen die in de darm leven en ons helpen met het verteren van voedsel dat ons lichaam zelf niet kan verteren. Het darmmicrobioom kan dit onverteerde voedsel omzetten in energie en andere nuttige stoffen zoals bepaalde vitamines. De vezels die gebruikt worden voor deze studie zijn veilig voor consumptie en worden ook in andere voedingsmiddelen gebruikt.

De studie is een samenwerking tussen Wageningen Universiteit & Research en Amsterdam UMC, locatie AMC Emma kinderziekenhuis.

Meedoen?

Wilt u een bijdrage leveren aan belangrijk wetenschappelijk onderzoek? Dat kan! Bekijk of u past in het profiel voor deelnemers en lees vervolgens de informatiebrochure. Na aanmelding nemen wij contact met u op, nemen de studie rustig met u door en bij interesse kunnen we een afspraak bij u thuis plannen.

Wat staat er tegenover?

Uw bijdrage aan onderzoek is erg belangrijk. Uw hulp is hard nodig om de studie tot een goed resultaat te brengen. Uw deelname draagt mogelijk bij aan een verbeterd inzicht in het verband tussen vezels en stoelgang in kinderen. Dit kan voor uw kind en andere kinderen die regelmatig moeite met de stoelgang (harde ontlasting) hebben, voordelig zijn. Daarnaast krijgen u en uw kind een presentje als dank voor uw deelname.

Profiel Deelnemers

Voor de Inside studie zijn we op zoek naar kinderen van 1 t/m 5 jaar (12 tot 72 maanden) oud die:

bristol stool chart.png
  • Harde of klonterige ontlasting hebben, in ten minste de helft van de keren dat ze ontlasting hebben (50%). Met harde ontlasting bedoelen we type 1 en 2 zoals hier afgebeeld.
  • Niet deelnemen aan ander wetenschappelijk onderzoek

Uw kind kan helaas niet deelnemen aan deze studie als hij/zij:

• Antibiotica heeft gehad de afgelopen 4 weken
  • Peutermelk, borstvoeding of bepaalde voedingssupplementen heeft gehad de afgelopen week (enkele soorten peutermelk mogen tijdens het onderzoek wel gebruikt worden)
  • Er een andere, organische, reden is voor de harde ontlasting of andere afwijkingen heeft aan maag-darm stelsel
  • Een groeiachterstand heeft
  • Een ziekte heeft (denk aan problemen aan het hart, lever, longen of nieren)
  • Lactose intolerantie heeft of allergisch is voor koemelk of vis

Over het onderzoek

Wat wordt er van u verwacht?

• Uw kind gebruikt gedurende 8 weken een bepaald type vezel of een placebo.
  • U houdt gedurende in totaal 5 weken een dagboekje bij waarin u opschrijft hoe vaak uw kind naar de wc gaat, hoe de ontlasting er uit ziet en of u andere veranderingen merkt bij uw kind.
  • U verzamelt in totaal 4 keer een kleine hoeveelheid ontlasting van uw kind gedurende de studie.
  • In totaal zijn er 4 contact momenten, via de telefoon of bij een afspraak met een van de onderzoekers.
  • U vult een aantal keer een aantal korte vragenlijsten in.

Interesse?

Bent u geïnteresseerd in deelname aan de Inside study II en/of wilt u er meer over weten? Lees dan de informatiebrochure voor een uitgebreide omschrijving van het onderzoek.

Heeft u vragen of wilt u uw aanmelden voor het onderzoek, neem dan contact op met het onderzoeksteam: