Open huis planten- en dierenonderzoek Wageningen tijdens Weekend van de Wetenschap

Op zondagmiddag 2 oktober van 12.00 - 17.00 uur houden plantenonderzoekers en dierenonderzoekers van Wageningen University & Research open huis op Wageningen Campus. Je kunt bijvoorbeeld een kijkje nemen in de dierenverblijven en in de onderzoek-kas van Wageningen University & Research. Er zijn tientallen demonstraties, rondleidingen, workshops en lezingen en er is een Poképuzzel.

Wat weet jij van dieren?

De dieronderzoekers organiseren deze dag onder de vlag 'Wat weet jij over dieren?' in gebouw Zodiac (nr. 122) van 12.00 - 17.00 uur.
Hoe houden we onze dieren gezond en tevreden? En hoe doen we dat op een zo milieuvriendelijk mogelijke manier? De dieronderzoekers van Wageningen University & Research laten jou graag zien hoe zij dit onderzoeken op zondag 2 oktober.

Zo kan je onze gedragstestruimte voor honden bezoeken. Je kan zelf ontdekken hoe antibiotica werkt en hoe we het gebruik ervan kunnen verminderen in de veehouderij. Of doe mee met het evolutiespel waarin je leert hoe dieren zich aanpassen aan een steeds veranderende omgeving.

Planten van de toekomst

Het onderzoek voor nóg betere, nóg lekkerdere, nóg meer duurzame en nog gezondere planten van de toekomst, dat laten onderzoekers van het Wageningen University & Research en het onderzoekprogramma Groene Veredeling je zondag 2 oktober zien in gebouwen van Unifarm (nr. 109).
Zo kan je in de grote onderzoekkas komen proeven of de groente van Mars in de toekomst net zo zal smaken als de groente die we nu op aarde telen. En hoe de snacks van de toekomst zullen smaken. Je kunt bijvoorbeeld ook een bezoek brengen aan een grote diepvries met duizenden soorten plantenzaden die heel belangrijk zijn voor de planten van de toekomst.

Bewegwijzering

Op Wageningen Campus is bewegwijzering naar de diverse onderdelen van het programma van 12.00 tot 17.00 uur.

Pokémon vangen op Wageningen Campus tijdens het Weekend van de Wetenschap

Stap uit het spel en vang de ‘echte’ Pokémon.

Een volle Pokédex is prijs!

pokemon_c272ffa8_239x227.jpg

Wageningen Campus zit vol met Pokéstops en Pokégyms en het krioelt er van de Pokémon. De ideale plek om je Pokédex te vullen, maar kun jij tussen alle Pokémon ook hun ‘echte’ neefjes en nichtjes vinden?
Veel Pokémon hebben familieleden in de ‘echte’ wereld. Zo is Ratata familie van de rat en is Bulbasaur een soort bloembol.
Tijdens het Weekend van de Wetenschap kun je deze ‘echte’ Pokémon vinden bij de verschillende Pokéstops bij onderzoekdemonstraties van plant en dier. Zet de Pokémon op de foto en luister goed naar wat de Wageningse onderzoekers over deze speciale Pokémon vertellen, zodat je de vraag kan beantwoorden. Heb jij ze allemaal gevonden en je is Pokédex dus vol? Dan mag jij een zakje vol planten van de toekomst mee naar huis nemen.

College van de Wageningse Professor Willow
Speel je Pokémon Go? Dan weet je vast al dat verschillende Pokémon kunnen evolueren in een andere sterkere Pokémon. Dit gebeurd ook in de natuur, maar hoe zit dat nu precies en hoe ontstaan de krachten en zwaktes van een dier of bepaalde plant in de natuur? Deze vragen worden beantwoord door de Wageningse Professor Willow.

Lures
Tijdens het Weekend van de Wetenschap zal er voor de ingang van de ‘planten van de toekomst’ en ‘wat weet jij over dieren’ regelmatig een lure aanstaan om extra Pokémon te lokken. Vind jij ook deze Pokémon op je Pokédex dan win jij bloemen van de toekomst..

Gotta catch’em all

Kom zondag 2 oktober dus naar Wageningen Campus!

Wil je meer weten over het open huis van de planten of dierenonderzoekers? Houd dan deze website en de facebookpagina in de gaten, of stuur een mail naar erik.toussaint@wur.nl.

‘Wat weet jij van dieren’ en ‘Planten van de toekomst‘ zijn goed met de rolstoel toegankelijk.