Radio & TV

Liesje Mommer over biodiversiteit in de bodem bij RTL Nieuws

Bij waarschuwingen over de neergang van de biodiversiteit, zijn de ijsbeer en de orang-oetang veelgebruikte voorbeelden. In Nederland is vooral sprake van een afname van bepaalde vogel-, vlinder- en insectensoorten, maar bij RTL Nieuws wijst Liesje Mommer, hoogleraar Plantenecologie, erop dat we ook de bodem niet moeten vergeten.

"De biodiversiteit in de bodem is waar alles op gebouwd wordt, de bodem is de basis", betoogt Mommer. “Biodiversiteit levert ons schoon water, schone lucht, vruchtbare grond, medicijnen, bouwstoffen. Biodiversiteit is wat wij nodig hebben om te kunnen leven op aarde.”

RTL Nieuws sprak Mommer vanwege de start van de VN-biodiversiteitstop in het Canadese Montreal. Waarom het beschermen van de biodiversiteit zo belangrijk is, licht Patrick Jansen, hoofddocent ecologie aan Wageningen University toe: "Moreel gezien is het niet oké om als mens zomaar allerlei dier- en plantensoorten te laten uitsterven.”

Jansen: “Daarnaast zijn er nog twee redenen. Die beestjes en plantjes leveren samen heel veel ecosysteemdiensten, zoals schone lucht, schoon water en bestuiving van planten. En als de biodiversiteit achteruitgaat, is dat een soort waarschuwing. Het betekent dit dat we slecht omgaan met onze eigen leefomgeving."

Biodiversiteit is wat wij nodig hebben om te kunnen leven op aarde
Liesje Mommer, hoogleraar Plantenecologie aan de Wageningen Universiteit en Research

Bekijk het fragment

Icon televisie