Vuur verandert oerwoud in savanne

4 juli 2018

Tropisch bos kan onder omstandigheden veranderen in savanne. En branden zijn de drijvende kracht achter die abrupte overgang, toont promovendus Arie Staal aan.

Tropische gebieden verschillen sterk in de bedekkingsgraad met bomen. Die bedekkingsgraad is hoog (tropisch bos) of laag (savannes), maar zelden ergens daartussenin, zegt Staal. Een bedekkingsgraad van 30-60 procent van de oppervlakte komt wereldwijd zelden tot niet voor. De natuur houdt niet van gemiddeld, lijkt het wel.

Satellieten

Met omgevingsfactoren als temperatuur en regenval is dat patroon niet afdoende te verklaren. Staal: ‘Dus is er iets anders aan de hand: vuur.’ De Wageningse onderzoeker(Staal promoveerde op 22 juni) uit de school van Marten Scheffer is niet de eerste die dat oppert. Maar hij heeft met hulp van modellen en veel data van satellieten wel bewijs geleverd dat het zo is. Vuur is de drijvende kracht achter de kanteling van tropisch bos naar savanne.

Lees het hele verhaal op Resource.