Wolven eten nu ook volwassen edelherten op de Veluwe

11 maart 2020

Dat Nederlandse wolven jonge en vrouwelijke edelherten eten was al bekend, maar in het afgelopen kwartaal zijn ook enkele grote mannelijke edelherten met imposante geweien gedood door wolven. Dat blijkt uit de nieuwste kwartaalonderzoeken gedaan door wolvenexperts van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van BIJ12, een interprovinciaal onderzoekscentrum.

Mannelijke herten met grote geweien zijn normaliter het meest riskant om als wolf te bejagen. Het vermoeden dat de roedel op de Noord-Veluwe nu voor het eerst in staat is om in teamverband wel op dergelijke herten te jagen, lijkt nu te worden bevestigd. Op enkele exemplaren die deze winter dood werden aangetroffen, zat DNA van meerdere wolven uit de roedel.

WUR-onderzoeker Hugh Jansman: “Daarbij speelt ook een rol dat mannelijke edelherten in de bronstperiode gemiddeld 25% van hun gewicht verliezen, wat maakt dat de geweidragers daarna extra risico lopen”.

Resultaten van het genetische onderzoek naar de aanwezige individuen in Nederland, uitgevoerd op het laboratorium van WUR in kwartaal nov19-jan20.

Doodgereden wolf

Op 4 maart is er vroeg in de ochtend op de Noord-Veluwe een wolf doodgereden. De aanrijding is gemeld via de alarmcentrale en vervolgens is conform het IPO Wolvenplan door een ecoloog van WUR locatieonderzoek verricht. Het dier is vervolgens door hem meegenomen voor sectie.

Duidelijk is dat de wolf na de aanrijding nog een eindje het bos inliep waar het al snel lijkt te zijn gestorven. De wolf bleek nog warm en had recente bloedingen en schaafplekken. Sectie is in samenwerking tussen WUR en Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) verricht bij de faculteit diergeneeskunde in Utrecht.

De Wageningse onderzoekers richten zich bij de sectie op leeftijd, geslacht, conditie, maaginhoud en het afnemen van monsters voor genetisch en toxicologisch onderzoek. De veterinaire onderzoekers van DWHC richten zich op de doodsoorzaak en eventuele dierziekten.

Onderzoekers Dennis Lammertsma meet enkele lichaamsmaten van de doodgereden wolf

Jong exemplaar

Het blijkt een jonge mannelijke wolf van nog geen jaar oud. Het dier woog bijna 40 kg, maar had ook 1,7 kg aan maaginhoud. De wolf was in goede conditie en er zijn geen bijzonderheden vastgesteld. De ribbenkast was op meerdere plekken gebroken en het dier had vele inwendige bloedingen als gevolg van de aanrijding.

De maaginhoud bestond voornamelijk uit haren en vlees van een wild hoefdier, waarschijnlijk edelhert. Er zijn conform protocol vele monsters genomen voor vervolgonderzoek naar parasieten, bacteriën en virussen etc. Ook is er DNA afgenomen voor individubepaling op het laboratorium van WENR. De resultaten van deze vervolganalyses komen op een later moment beschikbaar. Het is waarschijnlijk dat het een jong van de lokale roedel betreft.