Amerikaanse National Academy of Sciences kiest Marten Scheffer tot buitenlands lid

1 mei 2019

De National Academy of Sciences van de Verenigde Staten heeft prof. Marten Scheffer benoemd tot buitenlands lid. De eer valt hem te beurt als erkenning voor zijn originele, onderscheidende onderzoek en continue prestaties. De Wageningse hoogleraar Aquatische ecologie en waterkwaliteitsbeheer is samen met Ben Feringa van de Rijksuniversiteit Groningen het enige nieuwe Nederlandse lid binnen de Amerikaanse wetenschapsorganisatie.

"Ik voel me bijzonder vereerd. Historisch gezien zijn slechts vijftien Nederlandse wetenschappers tot deze academie gekozen", zegt Marten Scheffer vlak nadat de National Academy of Sciences de nieuwe leden en medewerkers bekendmaakte. "Ik ontving het nieuws indirect via een hartverwarmende lawine van telefoontjes en e-mails uit de VS."

Marten Scheffer is een internationaal erkende leider in de wetenschap van thema’s over stabiliteit en veranderingen van complexe systemen, zoals ecosystemen in meren, de hersenen, het klimaat of de maatschappij. Zijn onderzoek levert nieuwe inzichten over kantelpunten, het punt van geen terugkeer, waar een systeem naartoe kan evolueren. De bevindingen van zijn onderzoeksteam werden gepubliceerd in vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften als Science, Nature en PNAS. Hij werd onlangs benoemd tot Distinguished Professor aan Wageningen University & Research.

De National Academy of Sciences koos in totaal honderd nieuwe leden uit de VS en buitenlandse ‘associates’ uit de hele wereld. De verkozenen brengen nu het totale aantal actieve leden op 2347. Daaronder zijn 487 buitenlandse leden. Buitenleden zijn niet-stemgerechtigde leden van de Academie, met een staatsburgerschap buiten de Verenigde Staten.

De National Academy of Sciences is een Amerikaanse particuliere instelling zonder winstbejag. De academie erkent hoogstaande wetenschappelijke prestaties met de verkiezing tot erelid. De Academy geeft ook advies aan de Amerikaanse overheid en andere organisaties.