Update 1: Demonstraties bij Nederlandse universiteiten

13 mei 2024

Op verschillende campussen in het land hebben studenten en universiteitsmedewerkers de afgelopen dagen hun zorgen geuit over het geweld en de humanitaire situatie in Israël en de Palestijnse Gebieden. Dat geweld is verschrikkelijk en baart ons zorgen. Het is hartverscheurend om te zien hoe onschuldige burgers slachtoffer worden van extreem oorlogsgeweld. Het is logisch dat deze beelden emoties oproepen. En we kunnen ons daarom voorstellen dat ook binnen WUR studenten of medewerkers uiting willen geven aan hun gevoelens van boosheid, onmacht of frustratie.

Je mening laten horen

Ieders mening mag gehoord worden. Ook binnen WUR, ook in de vorm van een protest of demonstratie zoals we die eerder gezien hebben. Daar horen wel een aantal kaders en afspraken bij, vooral om ervoor te zorgen dat de veiligheid gegarandeerd blijft.

Onderwijs en onderzoek mogen geen hinder ondervinden van demonstraties. Oproepen tot haat, geweld, onverdraagzaamheid of oproepen die anderszins de kaders van onze open samenleving overschrijden, passen daar vanzelfsprekend niet bij. Vandalisme en vernielingen ook niet. Net als op andere campussen in het land is ook bij ons overnachten niet toegestaan.

De Raad van Bestuur heeft ook de WUR council gevraagd de volgende vraag
gezamenlijk te bespreken: hoe kunnen we als WUR gemeenschap, als Raad van Bestuur en medezeggenschap, ruimte bieden voor debat en dialoog en tegelijkertijd verzekeren dat elke deelnemer zich veilig en vrij voelt en dat we niet polariseren?

Verder praten? Of heb je hulp nodig?

WUR zet zich in om iedereen te steunen die direct of indirect door deze gebeurtenissen wordt geraakt. We bieden onze studenten en medewerkers graag ondersteuning hierbij. Ben je student en zoek je informatie, advies of begeleiding, kijk dan op de pagina 'Sociale Veiligheid voor Studenten' om te zien bij wie je terecht kunt. Medewerkers die zich zorgen maken kunnen ondersteuning zoeken bij hun leidinggevende en bij bedrijfsmaatschappelijk werk (intranet, inlog vereist).