Nieuws

Een vleugje citrus bij je kaas?

article_published_on_label
11 maart 2013

Omgevingsaroma's beïnvloeden ons gedrag, onze psychologie en onze fysiologische reacties. Tijdens een studie die is gedaan in de 'mood rooms' van het Restaurant van de Toekomst werden 22 respondenten (13 vrouwen en 9 mannen met een leeftijd tussen de 20 en de 60) blootgesteld aan bijna niet merkbare concentraties van citrus- en vanille-aroma. Een controlegroep werd geheel niet blootgesteld aan aroma's. Blootstelling aan citrusaroma resulteerde in een marginale verhoging van de hartslagfrequentie, verhoogde fysieke activiteit, snellere reactietijden bij jonge respondenten, minder negatieve emoties, verhoogde consumptie van bijbehorende voedingsmiddelen (mandarijnen) en verminderde consumptie van niet bijbehorende voedingsmiddelen (kaas).

Blootstelling aan vanille aroma resulteerde in een verhoogde hoeveelheid negatieve emoties. Fysiologische-, psychologische- en gedragseffecten van omgevingsaroma's kunnen betrouwbaar worden gemeten met behulp van een relatief kleine groep testpersonen en goedkope fysiologische sensoren. We hebben sensors voor huidsgeleiding, warmteflux, fysische activiteit en een hartslagsensor gebruikt. In een opvolgende studie werden bezoekers van het Restaurant van de Toekomst blootgesteld aan een van de twee omgevingsaroma's bij binnenkomst van het restaurant. De resultaten van een onderzoek onder ongeveer 100 bezoekers toonden aan dat de omgevingsaroma’s specifieke effecten hadden op de voedselkeuze die daarna werd gemaakt. Blootstelling aan citrusaroma resulteerde in significant meer keuzes voor de combinatiemaaltijd en significant minder keuze voor vlees, vis en aardappels. Dit aroma-onderzoek van het Restaurant van de Toekomst zal worden voortgezet in samenwerking met het Topinstituut Voedsel en Voeding.