Internationale ambassadeurs doen voedselinspiratie op in Gelderland

9 mei 2023

Elk jaar organiseert het ministerie van Buitenlandse Zaken een werkbezoek voor alle internationale ambassadeurs in Nederland. Dit jaar bezochten zij Gelderland om de laatste voedselinnovaties te zien en te proeven. De ‘Food inspiration tour’ startte op Wageningen Campus, het kennishart van Foodvalley, en eindigde in het Openluchtmuseum in Arnhem. Ruim 70 ambassadeurs van over de hele wereld leerden over onderwerpen als slimme en duurzame voedselproductie en technologische innovaties voor gezonde voeding.

Commissaris van de Koning, John Berends verwelkomde het publiek in Omnia, het dialoogcentrum op Wageningen Campus. In zijn welkomstwoord benadrukte hij de gezamenlijke verantwoording en het belang van grensoverschrijdende samenwerking om de mondiale uitdagingen aan te pakken, zoals de klimaatverandering, migratiestromen en de voedselvoorziening van een groeiende wereldbevolking. Uitmondend in een appèl op de ambassadeurs om de inspiratie uit Gelderland ter harte te nemen.

De ambassadeurs volgden vervolgens workshops bij verschillende organisaties gevestigd op Wageningen Campus, zoals Unilever, het Netherlands Plant Eco-phenotyping Centre en OnePlanet Research Center; een samenwerking van WUR, IMEC en de Provincie Gelderland waar slimme chips en sensoren worden ontwikkeld voor gezond en duurzaam geproduceerd voedsel.

Commissaris van de Koning van Gelderland, John Berends. Foto door Rob Kleerin.

Wereldwijd impact maken vanuit de regio

“Door in een specifieke sector goed samen te werken en te focussen op kennisuitwisseling, kan een ijzersterk ecosysteem ontstaan met wereldwijde impact op transities zoals de verduurzaming van voedselsystemen.” Dat is de boodschap die Sjoukje Heimovaara, voorzitter van de Raad van Bestuur van Wageningen University & Research (WUR) mee gaf aan de groep ambassadeurs. “Veel landen kijken met interesse naar het Nederlandse innovatiemodel waar kennisinstellingen, overheden, bedrijven en NGO’s nauw met elkaar samenwerken. In Wageningen is dat heel tastbaar en dat proberen we dus van dichtbij te laten zien.”

Na het bezoek aan Wageningen Campus bracht de groep een bezoek aan het Openluchtmuseum waar ze meer inzicht kregen in de Nederlandse voedsel- en landbouwtradities. Om vervolgens weer een sprong in de toekomst te nemen met een duurzaam Taste of tomorrow dinner van pionierende voedseldesigner Katja Gruijters, geïnspireerd op het DNA van zes Gelderse regio’s.