Kinderen veroorzaken kettingreactie bij Wageningen University

29 februari 2012

Chips koken om te kijken hoe vet het is of een kettingreactie veroorzaken met verschillende vloeistoffen. Geen dingen die basisschoolkinderen normaalgesproken mogen doen. Maar in het Junior Science Lab mag het wél.

Onder leiding van wetenschappers en pabo-studenten hebben ruim 75 kinderen uit groep 6,7 en 8 in het Junior Science Lab kennis gemaakt met wetenschap. Eerst middels een uitdagend college van een wetenschapper, vervolgens gingen de kinderen op het laboratorium zelf aan de slag. In de afgelopen weken waren er al twee groepen kinderen te gast op de universiteit, en maandag was de laatste groep aan de buurt.

Het Junior Science Lab is een pilot van het Wetenschapsknooppunt Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR. Het Wetenschapsknooppunt wil de wereld van kind en wetenschap dichterbij elkaar brengen en de nieuwsgierigheid van kinderen stimuleren. Eerder werd door het Wetenschapsknooppunt onder andere de Kinderuniversiteit georganiseerd waarin kinderen college van een hoogleraar krijgen. Bovendien ontwikkelt het Wetenschapsknooppunt, in samenwerking met basisschooldocenten, pabo-studenten en wetenschappers van Wageningen University, leeractiviteiten voor het basisonderwijs.

Noot voor de redactie

Meer informatie bij Hilde Bos, tel. 0317 - 48 59 66 of wetenschapsknooppunt@wur.nl of bekijk de website www.wetenschapsknooppunt.wur.nl.