OnePlanet toont innovaties tijdens de opening van de uitgebreide Nijmeegse vestiging

13 juli 2022

Een wereld waarin iedereen gezond kan leven en toegang heeft tot gezond en duurzaam geproduceerd voedsel. Met dat streven startte OnePlanet Research Center drie jaar geleden met vestigingen op Wageningen Campus en in Nijmegen. De vestiging in Nijmegen breidde dit jaar uit om ruimte te bieden aan het groeiend aantal technische innovaties. Tijdens de opening op 12 juli toonde het innovatiecentrum een aantal van die oplossingen, zoals een smart toilet.

Chris Van Hoof, General Manager OnePlanet: “Na de sterke groei en de vooruitgang van de innovaties van OnePlanet, zijn we klaar voor de volgende stappen.” De volgende stappen betekenen vooral meer testen en valideren, zodat de innovaties uiteindelijk ook hun weg naar de markt vinden. Daarvoor is nog meer interactie met Wageningen University & Research, Radboud Universiteit en de collega’s van imec nodig. Daarom breidde de Nijmeegse vestiging uit.

Slimme WC en een sensorpil

Vanwege corona opende Prins Constantijn afgelopen jaar de vestiging in Wageningen virtueel. Bij deze opening in Nijmegen was er een fysiek programma waarin ruimschoots aandacht was voor de ontwikkelde innovaties. Zo lieten onderzoekers zien hoe de smart toilet en de inslikbare sensorpil werken. TNO en onderzoekers van OnePlanet laten zien hoe je met digitale technologie meer inzicht krijg in luchtkwaliteit en stikstofmetingen. En als onderdeel van het programma ‘controlled environment and farming’ is te zien hoe je planten kunt monitoren.

OnePlanet_visual_16_9_nutritionsensing (kleiner).jpg

Ook werken binnen OnePlanet mbo- en hbo-studenten samen aan opdrachten. Het zogenoemde OpenEducatieprogramma (OpenEd) boekt mooie resultaten. Een aantal van deze resultaten waren tijdens het werkbezoek van 12 juli te zien. Net zoals een aantal voorbeeldprojecten van samenwerkingen met het mkb en startups.

Groeifonds PhotonDelta

Samen met bedrijven en kennisinstellingen ontwikkelt OnePlanet nieuwe technologische toepassingen voor de landbouw, omgeving, voedingssector, preventieve gezondheid en het gedrag en mentaal welbevinden van mensen. Daarmee draagt het innovatiecentrum bij aan een oplossing voor de maatschappelijke problemen van vandaag de dag. Het is een multidisciplinaire samenwerking tussen Wageningen University & Research (WUR), Radboud Universiteit, Radboudumc en nanotechnologie wereldspeler imec.

Recent kreeg OnePlanet vanuit PhotonDelta een bijdrage uit het groeifonds toegekend voor de verdere ontwikkeling van ‘geïntegreerde fotonica’ in agri, food & health. Dat is een technologie die fotonen (licht) gebruikt om informatie over te dragen en te verwerken, in plaats van elektronen. Fotonische chips ondersteunen duurzame, schaalbare en energiezuinige oplossingen die nodig zijn voor bijvoorbeeld efficiëntere voedselproductie, het fijnmazig kunnen meten van luchtkwaliteit, of preventieve gezondheid.