Vijf innovatieve jonge WUR-ondernemers finalist van de AtlasInvest Entrepreneurship Grant

14 december 2022

Moestuinen in gevangenissen om recidivisme terug te dringen, een circulair CO2-systeem voor speciaalbierbrouwerijen, en vaccinaties in pilvorm; het is een greep uit de innovatieve ideeën die afgelopen donderdag de revue passeerden tijdens de halve finale van de AtlasInvest Entrepreneurship Grant (AIEG) 2023. Vijf jonge ondernemersteams werden na het geven van hun pitches verkozen tot finalisten, die op 10 februari 2023 zullen strijden om een van de twee titels en het bijbehorende prijzengeld van deze grant: de Start-Up Award (€35.000) en de Impact Award (€15.000).

Dit zijn de ideeën die meedingen naar de award:

Vaccinatie als pil

Preventie en bestrijding van infectieziekten, zoals COVID, ebola en mazelen, vereisen effectieve vaccins die makkelijk te produceren en te verspreiden zijn over de hele wereld. Finalist voor de Start-Up Award MoVax Biopharma is deze uitdaging aangegaan en heeft vaccins in de vorm van een pil ontwikkeld, gemaakt van microalgen. Microalgen zijn namelijk bestand tegen maagzuur, waardoor ze de werkzame stof van het vaccin kunnen afleveren aan het immuunsysteem in je darmen.

Oprichter Christian Südfeld is de genetische ingenieur achter het microalgenvaccin. Südfeld: “met het prijzengeld zouden we een proof-of-concept-studie kunnen financieren om aan te tonen dat onze microalgenvaccins niet alleen veilig zijn, maar ook effectief.”

Finalisten van de Start-Up Award 2023: teams van MoVax, Spatialise en Sixth Sense samen met de drie juryleden. Foto: Ben Excell.

Goedkoper en duurzamer speciaalbier brouwen

Nederlandse speciaalbierbrouwerijen produceren enorm veel CO2: zo’n 5,6 kiloton in 2021. Er komt namelijk CO2 vrij bij de fermentatie van gist, én er wordt fossiele CO2 gekocht om het bier te bottelen. De prijs van fossiele CO2 is daarnaast explosief gestegen door de Russische gascrisis, waardoor brouwerijen in financiële nood kunnen komen. Finalist voor de Impact Award BrewRight ontwikkelt daarom een systeem dat CO2 die vrijkomt bij de fermentatie vastlegt, wat hergebruikt kan worden in het verdere brouwproces. Wat niet nodig is voor de productie wordt verkocht.

BrewRight hoopt eind volgend jaar hun eerste prototype klaar te hebben. “Als we winnen, willen we het prijzengeld graag inzetten voor verder onderzoek. Voor ons prototype hebben we kennis nodig van de verschillende manieren om koolstof en vrijkomende gassen vast te leggen. We willen graag samenwerken met studenten van andere onderzoeksgroepen zodat de expertise in ons team wordt uitgebreid,” aldus Yoni Mol van BrewRight.

Finalisten van de Impact Award 2023: teams van BrewRight en Plantje voor Morgen samen met de drie juryleden. Foto: Ben Excell.

Finalist zijn is ook al winnen

Naast MoVax Biopharma en BrewRight staan nog 3 ondernemers in de finale van de AIEG: Spatialise, dat met Artifical Intelligence aan de hand van luchtfoto’s de ecologische voetafdruk van voedselketens evalueert en monitort; Sixth Sense Diagnostics, dat sneltest ontwikkelt om bloedvergiftiging vroegtijdig te ontdekken en Plantje voor Morgen, dat moestuinen in gevangenissen aanleg waarmee recidivisme wordt teruggebracht.

De impact van de AIEG is ook zonder winnen al duidelijk merkbaar bij de teams. Soufiane el Khinifri, CEO van Spatialise: “We hebben goede feedback gekregen van de jury waar we veel van kunnen leren en er is gelijk meer interesse voor Spatialise binnen het Wageningse ecosysteem. Het is belangrijk dat dit soort initiatieven ondernemerschap vanuit de universiteit faciliteren en laten zien dat fundamentele wetenschap en wetenschappelijke toepassingen niet concurreren maar juist goed samengaan.”