Wieger Wamelink over gif in de Marsgrond en het kweken van ruimtebamboe

12 september 2023

Het thema van de Wageningen Experience Day is ‘105 jaar in de toekomst'. Een onderzoeker die zijn blik bij uitstek op de toekomst richt, is Wieger Wamelink. Zijn project Food for Mars and Moon heeft een hoog sciencefictiongehalte. Tijdens de Wageningen Experience Day, 7 oktober, vertelt Wamelink uitgebreid over zijn project, onder andere bij een van de twee talkshow-sessies van het evenement.

Kunnen we planten kweken op Mars en de maan? Die vraag hield Wamelink zo bezig, dat hij in 2013 het project Food for Mars and Moon startte. De ecoloog en exobioloog, oftewel ruimtelandbouwer, geeft desondanks aan zelf niet zo nodig naar Mars te hoeven: “ik vind het veel te ver vliegen. Je bent minstens zes maanden onderweg om er te komen. Naar de maan wil ik wel, daar kun je in twee dagen zijn. En voordat we daadwerkelijk naar Mars vliegen is het waarschijnlijk al 2030 en dan ben ik te oud om op een van de eerste reizen mee te mogen.”

Het project bracht Wamelink al wel op tal van plekken op deze wereld en ook na tien jaar zit hij nog niet stil. Afgelopen zomer gaf hij lezingen op het The Future of Life Sciences Symposium in Utrecht en discussieerde hij bij het DocuScience-evenement 'Holy shit’ op de campus over de vraag ‘hoe jouw poep de wereld kan voeden’.

Oplossingen voor ruimteteelt

Bovendien was Wamelink deze zomer druk met de Summer School voor jonge onderzoekers en studenten. Wamelink: “Dit programma moedigde hen aan om oplossingen te bedenken voor ruimteteelt en tegelijkertijd na te denken over onderwerpen op het gebied van energie, gezondheid, voedsel en duurzaamheid. Gedurende de twee weken kregen ze in de ochtend les, en in de middag konden ze deelnemen aan experimenten op locaties in Nederland, de VS, China en andere locatie.”

De samenwerking leverde nieuwe inzichten op, vertelt Wamelink: “Onderdeel van de Summer School was het oplossen van het perchloraatprobleem. Perchloraat is een gifstof die standaard niet in de simulanten voor de Marsbodem, maar wel in de Marsbodem zelf zit. De stof is zeer gevaarlijk voor mensen, maar ook voor planten. Een groep studenten kwam met een innovatieve oplossing.”

Ook op andere vlakken is het project nog volop in ontwikkeling. Wamelink: “Wat een leuk experiment was, dat net door Emke Mooney is afgerond, is het kweken van bamboe op Marsgrond. Dat experiment was succesvol en voor zover ik weet volstrekt nieuw. Het idee erachter is dat bamboe als bouwmateriaal kan dienen en de vezels kun je gebruiken voor het maken van kleding.”

Wageningen Experience Day voor alumni en medewerkers

Ben je alumnus of een medewerker van WUR? Kom dan ook naar de Wageningen Experience Day en ontdek
meer over het kweken van planten op Mars en de maan:

Aanmelden voor de Wageningen Experience Day kan op deze pagina en hier vind je ook het volledige programma.

wed_save-the-date_intranet-835x282px.png