Master Consumer Studies

Wat te verwachten
Feiten & cijfers- Economie, Maatschappij
- Fulltime
- 2 jaar
- Engels
- Wageningen
Past deze master bij mij?
Nu meer dan ooit willen we begrijpen op welke manier consumenten hun weg vinden naar duurzamere keuzes. Wat motiveert hen en waarom? In deze master ontdek je hoe je verschil maakt, door de kloof te overbruggen tussen wat mensen nu nodig hebben en wat duurzame keuzes vragen. Onderzoek de dynamiek tussen bedrijven en consumenten. En tussen overheidsbeleid en wat mensen in de samenleving willen.
Wat maakt deze opleiding uniek?

Praktische vaardigheden in het analyseren van consumentengedrag
Je leert werken met de tools die je nodig hebt om consumentengedrag te onderzoeken. Zo bereid je je voor om advies te geven, bijvoorbeeld over communicatiestrategieën zoals nudging.

Consumentengedrag en duurzaamheid begrijpen
Je onderzoekt de link tussen consumentengedrag en duurzaamheid. Ook leer je hoe consumenten 95% van hun beslissingen onbewust, snel en associatief nemen, zodat je hen beter kunt helpen hun gedrag te veranderen.

Veel verschillende loopbaanmogelijkheden
Ontdek carrière opties in de categorie management, communicatie en productontwikkeling bij bedrijven, NGO’s, overheid of de academische wereld. Bijvoorbeeld als consultant, manager of onderzoeker, met als doel duurzaam consumentengedrag te ondersteunen.

Onderzoek met impact in de praktijk
Je doet praktijkgericht onderzoek waarin je consumenteninzichten koppelt aan innovatie in voeding, gezondheid en duurzaamheid. Je werkt met echte bedrijven, cases en maatschappelijke vraagstukken.
Dit ga je leren
In de master Consumer Studies leer je consumentengedrag begrijpen in een wereld die snel verandert. Met die inzichten kun je consumenten helpen bij leefstijlverandering (als zij dat willen) en effectief met hen communiceren in een communicatie- en marketingcontext. Je kunt deze kennis en vaardigheden inzetten in veel verschillende functies.

Je leert:
- consumentengedrag te analyseren, inclusief rationele én emotionele besluitvorming;
- consumentenontwikkelingen op korte en lange termijn te verkennen in dynamische markten;
- interdisciplinair te werken en consumenten, bedrijven en samenleving met elkaar te verbinden;
- de relatie tussen consumentengedrag en duurzaamheid te begrijpen;
- je voor te bereiden op loopbanen in marketing, communicatie, productontwikkeling, NGO’s, overheid of de academische wereld.
Jouw vakken
Deze opleiding kijkt naar consumenten vanuit leefstijlen, consumentengedrag, productdesign, economie en communicatiewetenschap. Het onderwijs is multidisciplinair, onder andere door de link met voedingswetenschappen. Je ontvangt het officiële diploma van de master Management, Economics and Consumer Studies, met de specificatie Master’s in Consumer Studies.
De opleiding start elk jaar in september en omvat 120 studiepunten (ECTS), gelijk aan twee academische jaren. Een academisch jaar bestaat uit 6 perioden. Periode 1, 2, 5 en 6 bestaan uit zes weken onderwijs, één week zelfstudie en de tentamenweek. In deze perioden volg je vaak twee vakken van 6 EC. Periode 3 en 4 bestaan uit vier weken waarin zowel de hoorcolleges als de tentamens plaatsvinden. In deze perioden volg je één vak van 6 EC. De verwachte studiebelasting is 40 uur per week.
Voor meer detail over het profiel en de leerdoelen, bekijk het Study Handbook.
Opleidingsspecifieke vakken (30 ECTS)
De vakken in het eerste jaar zijn:
- Consumer Studies for Sustainability: Perspectives and Ethics
- Sensory Perception and Consumer Preference
- Consumer, Technology, and Innovation
- Advanced Consumer Studies
- Advanced Quantitative Approaches for Consumer Studies (bestaande uit Advanced Survey Research en Advanced Experimental Studies) en/of Advanced Qualitative Approaches for Consumer Studies
Academic Consultancy Training (12 ECTS)
Je doet mee aan de Academic Master Cluster. In teams van 5 tot 7 studenten uit verschillende disciplines werk je samen aan een transdisciplinair consultancyproject voor een externe opdrachtgever.
Keuzevakken (18 ECTS)
Je gebruikt de ruimte voor keuzevakken om je kennis te verdiepen of te verbreden, bijvoorbeeld in marketing, sensory sciences en lifestyle & cultures.
Thesis (36 ECTS)
Je thesis (individueel onderzoek) bestaat uit 24 weken onderzoek en rapportage (36 EC). Je doet dit onder begeleiding van een medewerker van één van de chair groups die bij deze master horen. Je werkt aan je eigen project rond een onderwerp dat jou interesseert. Dat kan een eigen onderwerp zijn of aansluiten bij lopend onderzoek. Je kunt ook kijken of je je thesis samen met een bedrijf kunt uitvoeren.
Stage (24 ECTS)
De stage bestaat uit 24 EC projectwerk bij een organisatie buiten Wageningen University. Je kunt dit in Nederland of in het buitenland doen. Het doel is dat je jouw kennis en vaardigheden toepast in een professionele omgeving. Je stage helpt je ook om scherper te krijgen waar jouw interesse ligt, en om zelfvertrouwen en professionaliteit op te bouwen binnen je vakgebied.
De opleiding combineert verschillende onderwijsvormen om jouw leerproces te ondersteunen. Je volgt hoorcolleges, werkt zelfstandig of in groepen aan opdrachten en oefent gedurende het jaar met onderzoeksvaardigheden. In Problem-Based Learning (PBL) werk je met een groep aan echte cases uit de praktijk. Er is ook ruimte voor zelfstudie, binnen én buiten je rooster.
Tijdens je studie bij Wageningen University & Research word je begeleid door een vaste studieadviseur. Die ondersteunt je bij het plannen van je studiepad en het maken van belangrijke keuzes. De studieadviseur begeleidt een leerroute met gesprekken om je interesses te ontdekken en met bezoeken aan alumni. Je volgt ook training in academische vaardigheden, krijgt persoonlijke thesisbegeleiding en kunt gebruikmaken van mentoring. De leeromgeving is ondersteunend en interactief, zodat je kunt groeien in je studie én als persoon.
De MSc Consumer Studies is een onderscheidende opleiding die vakken combineert uit gedragseconomie, sociologie, psychologie, communicatie en usability research. In twee jaar krijg je theoretische én praktische kennis over hoe consumenten keuzes maken en wat dat betekent voor economische en sociale ecosystemen. De opleiding kiest voor een duurzame en toekomstbestendige aanpak die kenmerkend is voor Wageningen University.
Vergelijk de opleiding in Wageningen
Binnen Wageningen University is de MSc Consumer Studies onderdeel van de masterfamilie Management, Economics and Consumer Studies. Toch zijn de opleidingen verschillend en behandelen ze andere thema’s.
Wil je vergelijken om je studiekeuze makkelijker te maken? Bekijk meer informatie op Studiekeuze123.nl.
Studenten over deze opleiding
4.1/5
Studenttevredenheidsscore (Studiekeuze123)125
Aantal eerstejaarsstudenten4.4/5
Sfeer (Studiekeuze123)4.1/5
Betrokkenheid & contact (Studiekeuze123)Je leven na deze master
Afgestudeerden van de master Consumer Studies worden vaak multi-specialisten: je kunt samenwerken met mensen uit verschillende afdelingen en met uiteenlopende achtergronden. Je hebt veel loopbaanmogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld werken als Consumer Expert op marketing- of communicatieafdelingen van commerciële bedrijven, bij marktonderzoeksbureaus, bij NGO’s of bij de overheid. Of je gaat aan de slag als onderzoeker of docent aan een universiteit.
Bekijk de Career Booklet voor meer informatie over loopbaanmogelijkheden.
Voorbereiding
Ben je geïnteresseerd in de master Consumer Studies? Check of jouw kennis en vaardigheden aansluiten bij het instapniveau van de opleiding.
Toelatingscriterium
Een WUR-bachelor in Management and Consumer Studies, Health and Society, Communication and Life Sciences, of een equivalent hiervan.
Norm voor gelijkwaardig niveau
≥20 ECTS aan vakken gerelateerd aan consumer sciences, waarvan:
≥10 ECTS in minimaal één van de volgende disciplines:
- Consumer behaviour
- Behavioural economics
- Psychology
- Sociology
En de rest in:
- Economics
- Communication sciences
- Product design
- Marketing
Daarnaast moet je hebben gevolgd:
- ≥10 ECTS in onderzoeksmethodologie, inclusief statistiek
Niet alle onderwerpen hoeven op hetzelfde niveau beheerst te zijn. De Toelatingscommissie weegt dit per aanvraag.
Beoordelingsmethode
- Cijferlijst met inhoud van eerdere vakken en projectwerk;
- Curriculum vitae met relevante academische werk-, stage- en/of projectervaring, indien van toepassing.
Besluit van de Toelatingscommissie
Toegelaten / niet toegelaten / toegelaten onder voorwaarde van het behalen van het BSc- of MSc-diploma / niet toegelaten met aanbod van een premaster.
Klaar om je aanmelding te starten? Lees alles wat je moet weten op Aanmelding & Toelating master pagina voordat je je aanmeldt voor een master.
Als het nodig is voor Consumer Studies kun je een premaster volgen in september of februari. De Toelatingscommissie kan kennisachterstanden toestaan of compenseren door:
- een GPA ≥ 7,0* bij kleine tekorten;
- een GPA ≥ 7,0* en een individueel premasterprogramma bij grotere tekorten die binnen ≤30 ECTS en één studiejaar kunnen worden weggewerkt.
Check de pagina Aanmelding & Toelating master pagina voor de internationale beoordelingsrichtlijn voor gelijkwaardigheid met een Nederlandse GPA > 7,0. Deze richtlijn bevat ook compenserende factoren voor een iets lagere GPA die de Toelatingscommissie kan meenemen in de beoordeling.
Neem contact met ons op via de contactoptie onder de pagina om de mogelijkheden van een premaster te bespreken, of om te kijken hoe je eventuele kennisachterstanden kunt verkleinen.
Lees meer over aanmelding voor een premaster.
Studieprogramma’s met kennisachterstanden
Hbo-studenten moeten vaak extra vakken volgen in een premaster of als minor tijdens hun eerdere opleiding om de vereiste voorkennis aan te vullen. Dit gaat meestal om vakken over kwantitatieve onderzoeksmethodologie en statistiek en/of consumer sciences.
Je studie kost geld. Wil je weten welke uitgaven je kunt verwachten? Alle informatie over de kosten vind je op Collegegeld en studiefinanciering master.
Student zijn in Wageningen is veel meer dan hoorcolleges, opdrachten en studie-uren. Je vindt je eigen plek om te wonen, gaat naar feesten en sociale events en ontdekt gezellige cafés of actieve studentenverenigingen. Met festivals en unieke sportclubs is er altijd iets te doen, in Wageningen en net daarbuiten. Ontdek alles over het studentenleven in Wageningen.
Vragen over deze opleiding?
Wil je meer informatie over de master Consumer Studies? Onze studieadviseur helpt je graag.
ir. RM (Gineke) Boven-van der Spoel
Studieadviseur Consumer Studies
Ontdek WUR
Terug naar alle masteropleidingen




