Online Proefstuderen met de klas

Een online proefstudie helpt scholieren uit 5 en 6 vwo met hun studiekeuze. Deze LOB-activiteit laat je leerlingen kennismaken met studeren aan de universiteit. Doe met je klas mee aan een van onze online proefstudies.

Tijdens een online proefstudie ervaart een leerling even de lesstof van een studie. Deze lesstof bieden we aan in de vorm van videocolleges, opdrachten en quizjes. Je leerlingen krijgen bovendien begeleiding van een student van de opleiding. Ze kunnen dan ook al hun vragen aan deze student stellen. Niet alleen over de studie, ook over het studentenleven (in Wageningen). We hebben van een groot aantal opleidingen een online proefstudie beschikbaar.

• meer leren over relevante wetenschappelijke thema's
  • online kennismaken met een bachelor
  • begeleiding door studenten van de opleiding
  • mini-colleges en quizjes

Hoe werkt het?

Je krijgt als docent toegang tot de inhoud van de online proefstudie. Leerlingen werken in duo’s of individueel aan de opdrachten. We raden je aan om leerlingen (ook) opdrachten als huiswerk mee te geven. Je ontvangt een voltooiingsgraad en een gemiddelde score per duo per les. Na afloop van de online proefstudie krijg je bovendien een pakketje met de LOB-certificaten voor de leerlingen, voor een leuke afsluiting van de proefstudie.

• Duur: 4 tot 5 weken, 1 uur per week en huiswerk
  • Voor wie: leeringen van 5 en 6 vwo
  • Wanneer: in overleg

Het niveau

Het niveau van alle online proefstudies is afgestemd op 5 vwo. De inhoud sluit aan op de inhoud van de opleiding. Je zult thema’s tegenkomen die je herkent uit de examensyllabus van je vak. Online proefstuderen dekt exameneisen nooit volledig af. Online proefstuderen is een aanvulling op de lesstof.

Wist je dat...

Leerlingen ook zelf een online proefstudie kunnen volgen? Bekijk alle proefstudies voor meer informatie.

Bekijk alle proefstudies