
Storytelling
Storytelling is de kunst van het vertellen van verhalen. Het gaat om meer dan alleen het delen van feiten; het draait om het creëren van een emotionele band met je publiek. Verhalen kunnen complexe onderwerpen verduidelijken en betrokkenheid vergroten. Ontdek tijdens deze training hoe jij jouw publiek raakt door storytelling toe te passen op jouw eigen boodschap.
Waarom kiezen voor Storytelling?
- Betere publieksbetrokkenheid: Hou je publiek aandachtig en betrokken.
- Effectieve communicatie: Breng je boodschap helder en krachtig over.
- Emotionele connectie: Raak je publiek.
- Acties inspireren: Moedig je publiek aan om actie te ondernemen.
Inhoud en opzet
We gaan aan de slag met het verhaal dat jij wilt vertellen. Bijvoorbeeld over wie je bent, je visie, de kracht van je organisatie, of de lessen die je hebt geleerd. Je maakt een verhaallijn in stappen en optimaliseert de manier waarop je je verhaal vertelt. Daarbij krijg je veel persoonlijke tips om je verhaal authentiek, krachtig en overtuigend uit te dragen, zodat je een emotionele band creëert met je publiek. Want dát is waar storytelling om draait.
Deze training bestaat uit twee bijeenkomsten van 3 uur en bied je de handvatten die je nodig hebt om een sterk verhaal neer te zetten.
Sessie 1: waarom storytelling, de eerste stap naar een goed verhaal
In deze sessie leer je:
- De definitie van storytelling en het belang ervan in communicatie
- Voorbeelden van effectieve storytelling in verschillende contexten zoals onderzoek, business, onderwijs, marketing
- Hoe verhalen emoties kunnen oproepen en inspireren
- De kerncomponenten van een verhaal: personages, conflict, climax
- Hoe feiten en onderzoeksresultaten in een verhaal kunnen worden geïntegreerd
Na de eerste sessie schrijf je een kort verhaal van 500 woorden over een persoonlijk of professioneel onderwerp.
Sessie 2: De bouwstenen van een goed verhaal
In deze sessie:
- Wordt er feedback gegeven op de ingeleverde verhalen
- Leer je welk beeld ondersteunend kan zijn aan je verhaal
- Leer je technieken voor het opbouwen van een emotionele band met je publiek
- Leer je hoe je persoonlijke anekdotes en ervaringen kunt gebruiken om authenticiteit te bevorderen
Na deze training kun je:
- Boeiende verhalen creëren
- Complexe materie duidelijk maken en overbrengen
- Een emotionele connectie maken met je publiek
- Dynamische en overtuigende presentaties houden
Dit programma biedt een solide basis voor de deelnemers om te begrijpen wat storytelling inhoudt en hoe ze het effectief kunnen toepassen. Het zorgt ook voor een goede balans tussen theorie en praktijk, waardoor deelnemers de geleerde onderdelen direct kunnen toepassen en feedback kunnen ontvangen.
Voor wie is deze training bedoeld?
Voor professionals die hun impact willen vergroten met een krachtig verhaal. Denk aan leidinggevenden, beleidsmedewerkers en communicatiemedewerkers.
Training op maat of met open inschrijving
We kunnen deze training op maat maken voor jou of je team, of je kunt meedoen met een van de cursussen met open inschrijving aangeboden door onze partner Radboud in'to Languages.
Training op maat
Kies je voor een training op maat, dan kunnen we deze voor je organiseren bij ons op locatie, incompany of online. Je kunt deze training volgen als individu maar ook als team. In overleg bepalen we wat wenselijk en haalbaar is en bespreken we aanpak en opzet. De kosten voor een incompany- of privéworkshop zijn afhankelijk van je specifieke wensen. Je ontvangt altijd een offerte op maat.
Cursus met open inschrijving van Radboud in'to Languages
Onze partner Radboud in'to Languages organiseert regelmatig cursussen Storytelling, die voor iedereen toegankelijk zijn. Voor de cursusdata, meer informatie en inschrijving kun je terecht op de website van Radboud in'to Languages.
Interesse?
Wil je meer weten over de training Storytelling?