Ga naar de inhoud

Master Consumer Studies

Wat te verwachten

Feiten & cijfers
  • Economie, Maatschappij
  • Fulltime
  • 2 jaar
  • Engels
  • Wageningen

Past deze master bij mij?

Nu meer dan ooit willen we begrijpen op welke manier consumenten hun weg vinden naar duurzamere keuzes. Wat motiveert hen en waarom? In deze master ontdek je hoe je verschil maakt, door de kloof te overbruggen tussen wat mensen nu nodig hebben en wat duurzame keuzes vragen. Onderzoek de dynamiek tussen bedrijven en consumenten. En tussen overheidsbeleid en wat mensen in de samenleving willen. 

Wat maakt deze opleiding uniek?

Praktische vaardigheden in het analyseren van consumentengedrag

Je leert werken met de tools die je nodig hebt om consumentengedrag te onderzoeken. Zo bereid je je voor om advies te geven, bijvoorbeeld over communicatiestrategieën zoals nudging.

Consumentengedrag en duurzaamheid begrijpen


Je onderzoekt de link tussen consumentengedrag en duurzaamheid. Ook leer je hoe consumenten 95% van hun beslissingen onbewust, snel en associatief nemen, zodat je hen beter kunt helpen hun gedrag te veranderen.

Veel verschillende loopbaanmogelijkheden


Ontdek carrière opties in de categorie management, communicatie en productontwikkeling bij bedrijven, NGO’s, overheid of de academische wereld. Bijvoorbeeld als consultant, manager of onderzoeker, met als doel duurzaam consumentengedrag te ondersteunen. 

Onderzoek met impact in de praktijk


Je doet praktijkgericht onderzoek waarin je consumenteninzichten koppelt aan innovatie in voeding, gezondheid en duurzaamheid. Je werkt met echte bedrijven, cases en maatschappelijke vraagstukken. 

Dit ga je leren

Jouw focus

In de master Consumer Studies leer je consumentengedrag begrijpen in een wereld die snel verandert. Met die inzichten kun je consumenten helpen bij leefstijlverandering (als zij dat willen) en effectief met hen communiceren in een communicatie- en marketingcontext. Je kunt deze kennis en vaardigheden inzetten in veel verschillende functies. 

Je leert:

  • consumentengedrag te analyseren, inclusief rationele én emotionele besluitvorming;
  • consumentenontwikkelingen op korte en lange termijn te verkennen in dynamische markten;
  • interdisciplinair te werken en consumenten, bedrijven en samenleving met elkaar te verbinden;
  • de relatie tussen consumentengedrag en duurzaamheid te begrijpen;
  • je voor te bereiden op loopbanen in marketing, communicatie, productontwikkeling, NGO’s, overheid of de academische wereld.

Belangrijk:

Deze opleiding richt zich niet op technische productontwikkeling, laboratoriumonderzoek of puur economisch modelleren.

Jouw vakken

Studieprogramma

Ontdek WUR

Ervaar onze masterstudies, het studentenleven en de campus door een open dag of studiekeuzeactiviteit. 

Open dagen & activiteiten

Studenten over deze opleiding

Stats & Stories

Je leven na deze master

Na afstuderen

Voorbereiding

Belangrijke informatie

Vragen over deze opleiding?

Wil je meer informatie over de master Consumer Studies? Onze studieadviseur helpt je graag.

ir. RM (Gineke) Boven-van der Spoel

Studieadviseur Consumer Studies

Ontdek WUR

Terug naar alle masteropleidingen