Ga naar de inhoud

Buitenonderwijs - Project Waarnemen en waarderen

Buitenonderwijs in Wageningen

Buitenonderwijs

Waarnemen en waarderen
  • Breng je les naar buiten
  • Gebaseerd op 'Wilde Pedagogiek'
  • Gratis lesmateriaal
  • Concrete werkvormen
  • Samen ontwikkeld in 'Living Labs'

Het project ‘Waarnemen en waarderen van de leefomgeving met vakoverstijgend bètaonderwijs buiten’ is een samenwerkingsproject van Wageningen University & Research, de Universiteit Twente en de NVON. Vanuit dit project wordt tevens nauw samengewerkt met Stichting Natuurcollege.

Waarnemen en waarderen impliceert de ontmoeting en wederkerigheid tussen mens en natuur. Mens-mens en mens-natuur relaties zijn altijd aanwezig in onderzoek. Het versterken van die relaties willen we bewust inzetten in het proces van leren waarnemen en onderzoek doen met als doel het leren herkennen van de waarde van natuur en daar naar te handelen.

We werken samen met diverse scholen in de ontwikkeling en het testen van de lesmaterialen. Dit waarborgt de aansluiting bij de wensen en randvoorwaarden die het voortgezet onderwijs stelt aan leermaterialen. Het project bevindt zich in de ontwikkelfase, als je daar zelf aan wilt bijdragen kun je hieronder de concept lesmaterialen vinden en downloaden. We waarderen het als je deze wilt testen en hier feedback op wilt geven. Voor vragen hierover, neem contact met ons op.

Doelstelling

Ons doel is om theorieën en inzichten over natuurinclusief onderwijs, wild pedagogies en citizen science te vertalen naar de onderwijspraktijk zodat docenten worden geïnspireerd om ermee aan de slag te gaan. Als resultaat van ons project zullen we een aantal handzame publicaties opleveren waarmee docenten zelfstandig hun eigen buitenonderwijs kunnen vormgeven. Deze zullen worden uitgegeven door de NVON.

  • Katern 1: Je vaklessen naar buiten brengen met wilde pedagogiek (werktitel)
  • Katern 2: Indigenous learning en natuurvaardigheden (werktitel)
  • Katern 3: Citizen Science (werktitel)
  • Katern 4: Kunst en natuur (werktitel) - onder voorbehoud

Lesmateriaal