Project

LWV24053 Shifting Shelves: Consumenten stimuleren om vaker voor plantaardig te kiezen in de supermarkt

De Nationale Eiwitstrategie beoogt een eiwitconsumptie van 50% uit plantaardige bronnen in 2030. Steeds meer retailers en voedselproducenten committeren zich ook aan eiwitdoelstellingen om het aandeel plantaardige eiwitten in de verkopen te verhogen. Deze PPS onderzoekt welke supermarktinterventies effectief zijn en het aandeel plantaardige eiwitten in het winkelmandje verhogen.

Het doel van deze PPS is daarom te bepalen welke (combinaties van) supermarktinterventies haalbaar en het meest effectief zijn om de verkoop en consumptie van plantaardige eiwitrijke producten te stimuleren. Hierbij richten we ons op de optimale positionering, communicatie en beprijzing om

i)             te komen tot een positieve houding, affect en perceptie ten aanzien van plantaardige eiwitrijke producten bij de klanten, en

ii)            de verkoop, herhaalde keuze en consumptie van plantaardige eiwitrijke producten te vergroten. We zullen ons concentreren op drie kernelementen (a) structuur van de supermarkt (ontwerp van de winkelvloer en positie van schappen en producten), (b) Point-of-sale (POS) communicatie (bijvoorbeeld plafondhangers, vloerstickers, extra display, aanduiding van producten en schappen, informatie, etikettering) en (c) beprijzing (in combinatie met de andere elementen).

We identificeren twee transitiepaden die consumenten kunnen volgen om hun eiwitconsumptie plantaardiger te maken: (1) het gebruik van peulvruchten en noten als eiwitbasis van de warme maaltijd, en (2) het vervangen van vlees en zuivel door plantaardige analogen.

De verwachting is dat deze transitiepaden verschillende klantgroepen zullen aanspreken, maar ook afgewisseld kunnen worden binnen een eetpatroon. Deze transitiepaden zullen dan ook de twee centrale casussen van deze PPS vormen. Voor elk van deze transitiepaden zullen interventies worden ontworpen en getest (met een stapsgewijze aanpak van virtuele tests naar real-life tests in de winkel) op hun effectiviteit voor verschillende klantgroepen. Vervolgens worden de meest effectieve interventies gecombineerd in een geïntegreerde aanpak waarmee we de centrale onderzoeksvragen kunnen beantwoorden: ‘Hoe kunnen eiwitrijke plantaardige producten effectief worden gepositioneerd, gecommuniceerd en geprijsd om een plantaardiger voedingspatroon te ondersteunen in de supermarkt?’.

Hiermee draagt deze PPS bij aan bevordering van een meer plantaardig eetpatroon en aan wetenschappelijke kennis over effectieve supermarktinterventies voor verschillende klantgroepen.

Publicaties