Marcel Dicke benoemd tot Rhodes Professor aan Cornell University

22 april 2013

De Wageningse entomoloog prof. Marcel Dicke is met ingang van 1 juli 2013 benoemd tot ‘Rhodes Visiting Professor’ aan de Amerikaanse Cornell University. Dicke is hoofd van het Laboratorium voor Entomologie van Wageningen University, Spinoza-laureaat, en lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Daarnaast is hij een enthousiast communicator die een breed publiek weet aan te spreken. Zijn onderzoek richt zich op communicatie in plant-insect gemeenschappen en de toepassing daarvan in duurzame beheersing van insectenplagen.

De leerstoel aan Cornell (New York) die prof. Dicke gaat bekleden heet officieel de Frank H. T. Rhodes Class of 1956 Visiting Professor. Doel van het Rhodes hoogleraarschap is om het onderwijs in de Master-fase aan Cornell University te versterken via gasten met een excellente staat van dienst. Cornell University en Wageningen University behoren wereldwijd tot de top 3 van de universiteiten in het domein voedsel en landbouw. Er bestaan goede contacten tussen beide universiteiten. De benoeming van Dicke als Rhodes Professor zal de band tussen Wageningen University en Cornell University verder ten goede komen.

Dicke zal één keer per jaar naar Cornell gaan om daar aan het onderwijs bij te dragen, met name op het gebied van de chemische ecologie van insect-plant interacties. Zijn eerste bezoek zal in de zomer van 2013 plaatsvinden als hij voor drie maanden naar Cornell University gaat. Daarnaast zijn verschillende andere bezoeken over en weer vanuit Wageningen en Cornell voorzien. Die kruisbestuiving zal een belangrijke impuls zijn voor het onderzoek naar de rol van chemische communicatie in leefgemeenschappen van planten en insecten.