Boek: Our Future Proteins - A diversity of perspectives

Zonder een eiwittransitie wordt het onmogelijk om de mondiale duurzaamheidsdoelstellingen te halen. Maar wat betekent dit? In dit open-access boek geven meer dan 100 deskundigen hun visie op de overgang naar duurzame eiwitproductie en -consumptie. Hun visies bestrijken een breed scala aan transitierichtingen, van een radicale heroverweging van eiwitproductiesystemen tot een pragmatische aanpak waarbij mondiale en lokale toeleveringsketens met elkaar in evenwicht worden gebracht.

De perspectieven van sociale wetenschappers gaan hand in hand met perspectieven van technologen. Academici van over de hele wereld lichten de wetenschap achter de transitie toe, terwijl interviews met de industrie praktijkvoorbeelden laten zien. Sommige standpunten worden gedeeld, andere lopen uiteen en weer andere polariseren.

De wereldwijde uitdagingen van het totale voedselsysteem komen scherp in beeld als we de huidige voedselproductie en -consumptie door een ‘eiwittenbril’ bekijken
Stacy Pyett, programmamanager Proteins for Life bij Wageningen University & Research en hoofdredacteur van het boek

Al lezende ontstaat een beeld van een complexe transitie-in-wording, met veel verschillende individuele motivaties die samenkomen in een gemeenschappelijk doel. Het brede scala aan voorgestelde oplossingen hoeft niet als concurrerend te worden beschouwd. De toekomst zal een reeks opties omvatten die verschillende regio's, behoeften en voorkeuren dienen. Alleen door het volgen van meerdere wegen zal de route naar de transitie worden gevonden.

Vijf van de redacteuren zijn verbonden aan Wageningen University & Research:

• Redactie: Stacy Pyett (WUR), Wendy Jenkins (WUR), Barbara van Mierlo (WUR), Luisa M. Trindade (WUR), David Welch (Synthesis Capital), Hannah van Zanten (WUR)
  • Uitgever: VU University Press, 2023