WBVR: 120 jaar ervaring in veterinair onderzoek

10 april 2024

Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) in Lelystad bestaat 120 jaar. De eerste voorloper van het instituut in Lelystad was de Rijksseruminrichting in Rotterdam, opgericht in 1904. “Daarmee is de basis gelegd van een instituut dat door de decennia heen relevant is gebleken en gebleven in diergeneeskundig onderzoek”, aldus WBVR businessunit manager Annemarie Rebel.

Werken aan een maatschappij waarin mens en dier gezond samen leven
Annemarie Rebel

Dierziekten

Vandaag de dag is Wageningen Bioveterinary Research (WBVR, onderdeel van Wageningen University & Research (WUR)) voor veel dierziekten aangewezen als het nationaal referentielaboratorium. Het instituut speelt bovendien een belangrijke rol in diergeneeskundig onderzoek, zowel in opdracht van de overheid, als voor private partijen.

Wageningen Bioveterinary Research Lelystad

Diagnostiek

Het onderzoeken van monsters op de aanwezigheid van veroorzakers van dierziekten als vogelgriep, BSE, rabiës, blauwtong en varkenspest, is onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden. De afdeling diagnostiek doet op jaarbasis zo’n 250.000 analyses voor het vaststellen of uitsluiten van de aanwezigheid van ziekteverwekkers bij dieren.

Samenbrengen van kennis

Vanwege de brede kennis van de verschillende ziekteverwekkers wordt daarnaast veel wetenschappelijk onderzoek gedaan. “Hiervoor werken we samen met overheid en bedrijfsleven, maar ook met collega’s van andere kenniseenheden binnen Wageningen University & Research. Juist in het samenbrengen van die verschillende disciplines zit veel meerwaarde”, aldus Rebel, die sinds maart 2022 leiding geeft aan WBVR.

Dier en mens

Rijksseruminrichting in Rotterdam

De basis van WBVR werd in 1904 gelegd via de Rijksseruminrichting, een instelling gericht op diergeneeskunde voor gebruiksdieren. In de ontwikkeling van de (dier)geneeskunde is in de loop van de tijd nadrukkelijk een verband gelegd tussen gezondheid van mens en dier. De inzichten van de werkvelden ondersteunen elkaar in het verkrijgen van kennis over ziekteverwekkers. Daarnaast blijkt dat veel ziekteverwekkers zowel dier als mens als gastheer hebben. “Dit vind je terug in ons One Health onderzoek.”

One Health

De recente Covid19-pandemie onderstreepte het belang van een goede uitwisseling van kennis tussen humane- en diergezondheid. Tegenwoordig begeeft WBVR zich ook nadrukkelijk op dit raakvlak, onder andere door WUR te vertegenwoordigen binnen het Netherlands Centre of One Health (NCOH). “We willen als WBVR bijdragen aan een geïntegreerde aanpak van infectieziekten bij mens en dier. Met ons onderzoek naar onder andere vectoroverdraagbare ziekten, zoönosen en AMR zetten we daarop samen met onze partners in”, aldus Rebel.

One Health is een van de vier focusgebieden waarop WBVR zich met het onderzoek richt. “Naast One Health leggen we nadruk op Gezonde dierwaardige veehouderij, Hightech Diermodellen – onder andere gebruik van (non invasieve) sensoren en data - en Diagnostiek.”

Rijke historie

De rijke historie van WBVR is een belangrijke basis voor de werkzaamheden van het instituut van tegenwoordig. “In de 120 jaar van het bestaan heeft ons instituut onder andere bijgedragen aan de isolatie van virussen en bacteriën en het bestrijden van dierziekten en zoönosen in Nederland en Europa. Onze kennis van ziekteverwekkers en vaccinontwikkeling zijn daarbij van grote betekenis geweest. Daarop bouwen we voort. Dat is ook verwoord in onze missie: werken aan een maatschappij waarin mens en dier gezond samen leven. Daarvoor zetten we ons dagelijks in met onze kennis en expertise”, besluit Rebel.