Digitale boomgaarden: snoei-expertise vastleggen in digital twins, data en modellen

18 januari 2024

Terwijl verschillende onderzoekers en bedrijven werken aan oplossingen voor gerobotiseerd plukken, richt het OnePlanet Research Center zich op het behoud van de kennis van deskundige telers. Veel telers gaan de komende jaren met pension en hun onschatbare expertise dreigt verloren te gaan. Daarom digitaliseert OnePlanet echte boomgaarden en gewasbeheerbeslissingen en creëert het digital twins (digitale tweelingen) en modellen om snoei-expertise veilig te stellen voor toekomstige generaties.

OnePlanet, een samenwerking tussen Wageningen University & Research, Radboud Universiteit, Radboudumc en imec, integreert de nieuwste chip- en digitale technologieƫn in geavanceerde datagestuurde oplossingen. Het onderzoeksprogramma "Digital Orchard" heeft als doel oplossingen te ontwikkelen om bestaande boomgaarden, te beginnen met appelboomgaarden, klaar te maken voor toekomstige voedselproductie.

OnePlanet ontwikkelde een unieke sensorsuite/set om digital twins van boomgaarden te maken, met behulp van twee enkele RGB-camera's voor stereovisie, LiDAR voor georeferentie en SLAM-technologie. Deze lichtgewicht en veelzijdige sensorset, die op voertuigen of drones kan worden gemonteerd, scant boomgaarden meerdere keren per jaar om de groei van bomen en fruit te volgen en de impact van snoeiwerkzaamheden te beoordelen.

Digital twins dienen als basis voor het creƫren van modellen van menselijke snoeibeslissingen, waardoor het mogelijk wordt om autonome snoeirobots te trainen. Het doel is om precisiesnoei te bereiken die de fruitproductie kan verbeteren en de arbeidskosten kan verlagen. De sensorset biedt ook mogelijkheden voor het voorspellen van ziekten en opbrengsten, precisiesproeien en andere toepassingen in verschillende soorten fruit en bessen.