Agrifoodmonitor

De Agrifoodmonitor is een van de weinige onderzoeken die laat zien hoe consumenten tegen de Nederlandse agro- en foodsectoren aankijken. Het onderzoek geeft niet alleen inzicht in de waardering, maar ook in hoe deze over de tijd verandert en welke factoren daarop van invloed zijn. Daarmee is de Agrifoodmonitor bij uitstek geschikt om grote trends en verschuivingen in beeld te brengen.
De Agrifoodmonitor is een jaarlijkse peiling van de publieke waardering voor de agro- en foodsectoren, uitgevoerd door Wageningen University & Research. Sinds de start in 2012 vindt het onderzoek plaats onder een representatief panel van ruim 3.500 Nederlanders. Tot 2020 werd de peiling tweejaarlijks gehouden, sindsdien jaarlijks. Het onderzoek wordt gefinancierd door de Topsector Agri & Food.
Uniek aan de Agrifoodmonitor is dat deze over meerdere jaren heen verschillen zichtbaar maakt tussen de agrarische sectoren, de retail en de voedingsmiddelenindustrie. Daarnaast wordt onderzocht welke factoren de waardering verklaren en worden aanbevelingen gedaan om de maatschappelijke waardering verder te versterken.
“De monitor is steeds belangrijker om trends in beeld te krijgen”, zegt onderzoeker Mariët van Haaster-de Winter. “Door de jaarlijkse peiling hebben we meer ruimte voor verdiepingsvragen. We willen de waardering begrijpen, kijken naar trends over tijd en suggesties doen hoe de sector deze kan verstevigen.”

Elk jaar een actueel thema
In elke Agrifoodmonitor wordt er naast de kern, het meten van de maatschappelijke waardering van de agro- en foodsectoren, ook een actueel vraagstuk meegenomen.
In de meest recente editie (2025) zijn consumenten bevraagd over hun voedselveerkracht en gedragsreacties bij veranderingen in de voedselomgeving. Dit keer is ook een representatieve groep jongvolwassenen meegenomen.
Bekijk de Agrifoodmonitor ook op Agrimatie.
Wil je meer weten over trends in consumentenvertrouwen?
Contact
Stel uw vraag over de Agrifoodmonitor aan onze expert
ir. MA (Mariet) van Haaster-de Winter
Sr. Researcher Consumer behaviour and Supply Chains (Agri and Food)
Follow Social & Economic Research on social media
Stay up-to-date and learn more about our research through our social channels.
