nijntje eet de regenboog

Groente en fruit zijn belangrijk voor de gezondheid van een kind. Toch eten veel kinderen in Nederland onvoldoende groente en fruit. De ‘nijntje eet de regenboog’ methode kunt u gebruiken om uw kind nieuwe soorten groente en fruit te leren eten. Doet u ook mee?

• nijntje_mrt2023.JPG

Benodigde materialen

1. De ‘nijntje eet de regenboog’ stickers. Als u deze nog niet heeft, haal deze dan tussen 11 en 23 maart 2024 op bij de dichtstbijzijnde Bruna of ReadShop (op=op) of neem contact op met Zoë van der Heijden.
  2. De ‘nijntje eet de regenboog’ poster. Download en print de poster via de button op deze pagina.

De ‘nijntje eet de regenboog’ methode gebruiken

• Lees het nijntje verhaal voor aan uw kind. In dit verhaal, links op de poster, moedigt nijntje aan om ‘alle kleuren van de regenboog’ te eten aan groente en fruit
  • Iedere keer dat uw kind een bepaalde kleur groente of fruit eet kunt u hem/haar een sticker in de bijbehorende kleur geven.
  • Uw kind kan de stickers op de poster plakken om de regenboog te kleuren. Op deze manier eet uw kind alle kleuren van de regenboog, net zoals nijntje!

Wilt u meer weten over hoe u de methode kunt gebruiken? Download het document ‘instructies’ via de button op deze pagina.

Illustraties Dick Bruna © copyright Mercis bv, 1953 – 2024.

Doe mee aan het onderzoek en maak kans op mooie prijzen!

Vult u ook de onderstaande vragenlijst (~7 minuten) in? Met uw deelname draagt u bij aan wetenschappelijk onderzoek én maakt kans op mooie nijntje prijzen. Onder elke 100 deelnemers wordt een nijntje boekenpakket verloot. U maakt ook kans op vier tickets voor het nijntje museum inclusief een overnachting in de nijntje kamer in StayOkay Utrecht.

Uw gegevens

Wij willen onderzoeken of de ‘nijntje eet de regenboog’ methode helpt om uw kind meer (soorten) groente en fruit te leren eten. Heeft u de ‘nijntje eet de regenboog’ methode (verhaal lezen, groente en fruit proeven en vervolgens stickers plakken) minstens één keer uitgevoerd? Zo ja, dan kunt u de vragenlijst starten.

1. Toestemming

U wordt als laatste gevraagd om toestemming te geven voor deelname van u en uw kind aan dit wetenschappelijk onderzoek. Hier leest u wat toestemming inhoudt:

•    Ik heb de brochure gelezen. Ik kon vragen stellen en deze zijn, indien van toepassing, voldoende beantwoord.
•    Ik weet dat meedoen vrijwillig is en dat ik op ieder moment mag beslissen dat wij toch niet meedoen aan dit onderzoek zonder een reden te geven.
•    Ik geef de onderzoekers toestemming om onze gegevens te verzamelen en te gebruiken. De onderzoekers verzamelen deze gegevens alleen om de onderzoeksvraag in dit onderzoek te beantwoorden. Na 10 jaar zullen deze gegevens verwijderd worden. Als u uw e-mailadres opgeeft om kans te maken op de prijzen, wordt deze na 3 jaar verwijderd. Uw gegevens worden bewaard in een met wachtwoord beschermde map op het netwerk van Wageningen University & Research.
•    Ik weet dat voor de controle van het onderzoek sommige mensen toegang kunnen krijgen tot onze gegevens. Die mensen staan vermeld in de brochure. Ik geef deze mensen toestemming om de gegevens van mij en mijn kind te kunnen in zien.

2. Algemene gegevens

Als meerdere kinderen met u meededen aan de ‘nijntje eet de regenboog’ methode, kunt u kiezen om de vragen in te vullen voor één kind of elk kind apart.

Kind 1

In hoeverre is uw kind bereid om nieuw eten te proberen? Daarover gaan de volgende stellingen. Het gaat om uw ervaringen.

3. Gebruik van de ‘nijntje eet de regenboog’ methode

Dit tweede gedeelte van de vragenlijst gaat over hoe u de methode gebruikt heeft.

Verder willen we graag weten welke soorten groente en fruit u uw kind heeft aangeboden.

De onderstaande stellingen gaan over hoe u het gebruik van de ‘nijntje eet de regenboog’ methode ervaren heeft. Kruis voor elke stelling aan tot in hoeverre u het (on)eens bent met de stelling.

4. Effect van ‘nijntje eet de regenboog’ methode

Dit laatste deel gaat over hoe goed de ‘nijntje eet de regenboog’ methode u hielp in het aanmoedigen van het eten van fruit en groente bij uw kind. Het gaat om uw ervaringen wanneer uw kind eet zonder de ‘nijntje eet de regenboog’ methode.

Eerst vragen we u over het effect van de ‘nijntje eet de regenboog’ methode op uw kind voor fruit.

Nu vragen we u over het effect van de ‘nijntje eet de regenboog’ methode op uw kind voor groente.

Kind 2

Kind 3

Kind 4

Kind 5

5. Overig

Dit waren alle vragen. Hartelijk dank voor uw tijd!
Als u vragen of opmerkingen heeft over deze vragenlijst of over het onderzoek dan kunt u contact opnemen met de betrokken onderzoeker, Zoë van der Heijden, via zoe.vanderheijden@wur.nl.