Project Shifting Shelves: Consumenten stimuleren om vaker voor plantaardig te kiezen in de supermarkt

Projectinformatie
In het kort- Start project: 01-01-2025
- Einde project: 31-12-2026
- Financier: Ministerie LVVN (KIA Landbouw, Water en Voedsel)
- Projectleider: Muriel Verain
De Nationale Eiwitstrategie wil dat de eiwitconsumptie in 2030 voor 50% uit plantaardige bronnen bestaat. Steeds meer retailers en voedselproducenten committeren zich ook aan doelstellingen om het aandeel plantaardige eiwitten in verkochte voedselproducten te verhogen. Deze Publiek-Private Samenwerking (PPS) onderzoekt welke supermarktinterventies effectief zijn in het verhogen van de verkoop van plantaardige eiwitrijke producten, zoals peulvruchten, noten, plantaardige vleesvervangers en plantaardige alternatieven voor zuivel.
Onze aanpak
Wageningen University & Research onderzoekt welke (combinaties van) supermarktinterventies haalbaar en het meest effectief zijn om de verkoop en consumptie van plantaardige eiwitrijke producten te stimuleren. Hierbij richten we ons op de optimale positionering, communicatie en beprijzing om:
- Te komen tot een positieve houding, affect en perceptie ten aanzien van plantaardige eiwitrijke producten bij de klanten
- De verkoop, herhaalde keuze en consumptie van plantaardige eiwitrijke producten te vergroten.
We concentreren ons op drie kernelementen:
- Structuur van de supermarkt, zoals ontwerp van de winkelvloer en positie van schappen en producten
- Point-of-sale-communicatie, bijvoorbeeld plafondhangers, vloerstickers, extra display, aanduiding van producten en schappen, informatie, etikettering
- Beprijzing in combinatie met de andere elementen
We onderzoeken twee transitiepaden die consumenten kunnen volgen om hun eiwitconsumptie plantaardiger te maken: (1) het gebruik van peulvruchten en noten als eiwitbasis van de warme maaltijd, en (2) het vervangen van vlees en zuivel door plantaardige analogen.
Deze transitiepaden vormen de twee centrale casussen van deze PPS. Voor elk van deze transitiepaden worden interventies ontworpen en getest, zowel virtueel als in de winkel, om hun effectiviteit voor verschillende klantgroepen te bepalen. Hiermee beantwoorden we de centrale onderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen eiwitrijke plantaardige producten effectief worden gepositioneerd, gecommuniceerd en geprijsd om een plantaardiger voedingspatroon te ondersteunen in de supermarkt?’.
Zo draagt deze PPS bij aan een meer plantaardig eetpatroon en aan wetenschappelijke kennis over effectieve supermarktinterventies voor verschillende klantgroepen.
Lees meer
Samenwerking
Wageningen University & Research (WUR) werkt samen met Jumbo, Intersnack, The Vegetarian Butcher Collective, Alpro en HAK.
Waarom kiezen voor WUR?
Met onze expertise realiseert u effectieve, schaalbare interventies die consumenten stimuleren vaker voor plantaardige eiwitten te kiezen. Wetenschappelijk onderbouwd en getest in de praktijk.

De meerwaarde
- Onderbouwde interventies voor schap, communicatie en prijs
- Getest in virtuele en winkelpilots
- Inzicht in verschillende klantengroepen
- Aansluiting op doelen Nationale Eiwitstrategie 2030
Vragen over dit project?
Heeft u vragen over dit project? Wij beantwoorden deze graag.
dr. MCD (Muriel) Verain, MSc
Onderzoeker consumentengedrag
Bekijk ook (3)
Follow Social & Economic Research on social media
Stay up-to-date and learn more about our research through our social channels.


